طهارت
-
مسائل طهارت
احكام آبها
س1 - با توجّه به اينكه درصد نمك آب خليج فارس و درياى عمان در هر متر مكعب 3/200 كيلوگرم است، آيا حكم آب مضاف را دارند؟
- ج1 - چون عرف به آب مثل خليج فارس و درياى عمان آب اطلاق مىكند گرچه داراى درصد بالائى از نمك است حكم آب مطلق را دارد.
س2 - آبهاى مخلوط با كلر كه از شير خارج مىشود چه حكمى دارد؟
- ج2 - حكم آب مطلق را دارد.
س3 - آيا در اتّصال آب قليل با آب كرّ امتزاج شرط است؟
- ج3 - امتزاج شرط نيست.
س4 - آب غساله آيا نجس است؟
- ج4 - غساله نجس در شستشوى اوّل نجس است و بايد اجتناب گردد ولى در شستشوهاى بعد پاك است.
س5 - آيا قول صاحب منزل در كرّ بودن آب حجّت است؟
- ج5 - بلى حجّت است.
س6 - اگر به آبهاى لولهكشى كلر بزنند بطورى كه آب سفيد شود آيا مضاف است يا نه و غسل و وضو با آن چگونه است؟
- ج6 - اگر عرفاصدق آب مطلق كند، مضاف نيست.
س7 - آبى كه در هنگام طهارت به بدن ترشّح مىكند آيا پاك است يا نجس؟
- ج7 - بستگى به شرايط دستشوئيها دارد و معمولادر توالتهايى كه آب لولهكشى با شيلنگ نصب است ترشّحات پاك مىباشد.
س8 - آبى كه از كولر مقطّر مىشود آيا رافع حدث و خبث است؟
- ج8 - اگر جمع شود و آب مضاف صدق نكند، هم مىتواند رافع حدث باشد و هم رافع خبث.
مطهّرات
س1 - اگر كفش آدم نجس باشد، آيا با راه رفتن روى برف پاك مىشود؟
- ج1 - با راه رفتن روى برف، نجاست كفش پاك نمىشود.
س2 - لباسهائى كه به لباسشوئى براى شستشو و اطوكشى داده مىشود با فرض آنكه همه گونه لباس از متنجّس و پاك با هم مخلوط مىشوند و شسته مىشوند چه حكمى دارد؟
- ج2 - اگر كسى بداند كه لباسها تطهير نمىشوند، بايد اجتناب كند و در صورتى كه يقين نداريم و متّهم به لاابالىگرى نباشند، پاك است.
س3 - آيا ته كفش يا پاى نجس، با راه رفتن روى موزائيك و آسفالت پاك مىشود؟
- ج3 - با راه رفتن روى موزائيك پاك مىشود امّا آسفالت پاك نمىكند.
س4 - اگر بواسطه بمبهاى ابر زا در آسمان ايجاد باران شود آيا باران آن از نظر طاهر بودن مانند بارانهاى طبيعى است؟
- ج4 - وقتى صدق عرفى باران بر آن بنمايد حكم آن را دارد.
س5 - كفشى نجس شده آيا در حال راه رفتن پاك مىشود؟
- ج5 - با ملاحظه شرايط زمين پاك مىشود.
س6 - كف اتاقى كه موزائيك و يا سيمانى است اگر نجس شد و با آب قليل خواستيم پاك كنيم بايد چند بار آب بريزيم و حكم غساله آن را بيان فرمائيد؟
- ج6 - امكان پاك شدن كف اتاق موزائيكى و يا سيمانى با آب قليل نيست مگر آن كه محدوده پخش شده نزديك راه فاضلاب باشد تا هر دفعه كه شسته مىشود، آب آن داخل فاضلاب هدايت شود.
س7 - در مواردى كه شئ متنجّس احتياج به تعدّد شستن دارد آيا موالات لازم است؟
- ج7 - موالات شرط نيست ولى تا زمانى كه مرتبه اخيره نيامده، طهارت حاصل نمىشود.
روش تطهير
س1 - كف اتاق يا حياط منزلى كه موزائيك و يا سيمان است اگر به بول و غيره نجس شود آيا با يكبار شستن شيلنگ آبى كه به لوله شهر متّصل است پاك مىشود يا خير؟
- ج1 - اگر عين نجس برطرف شود، يكمرتبه شستن با آب لولهكشى كفايت مىكند و غساله آن هم پاك است.
متفرّقات مطهّرات
س1 - اگر تفاله انگور و غيره را در يك ظرف دو ماه نگهدارى كنند و ترش شود آيا پاك و حلال است يا خير؟
- ج1 - تفاله انگور به ترش شدن نجس نمىشود اگر سكرآور نباشد خوردنش هم حلال است.
س2 - با توجّه به استفاده چند نفر از يك لباس در مأموريتهاى مختلف، حكم طهارت لباس مذكور جهت اقامه نماز چگونه است؟
- ج2 - تا يقين به نجاست پيدا نشده، پاك است.
س3 - آيا منبر مسجد در حرمت نجس نمودن و لزوم تطهير فورى مانند مسجد است؟
- ج3 – ظاهراحکم مسجد را ندارد، اما اگر موجب نجس شدن مسجد یا هتک آن گردد تطهیر آن لازم است.
س4 - اگر بخواهيم پروتئين موجود در پوست و استخوان حيوانات را از كلاژين مشتق كنيم بايد آن را با جوشاندن بشره و پوست، استخوانها و بافت حيوانات پس از قليايى كردن يا اسيدى كردن استخراج كنيم، پروتئينهاى غذايى خالص كه به راحتى هضم مىشود از نظر ارزش غذايى در امينو اسيدهاى خاص نارسا و پروتئين آن ناقص مىباشد.
رنگ ژلاتين بىطعم و خرد شده كه تقريبابىمزه و بىبو مىباشد. از زرد پريده تا رنگ كهربايى تغيير مىكند. ژلاتين همچنين زمينه آميفره مناسب در دسترس مىباشد كه مىتوان آن را با شكر، اسانس، اسيدها و رنگها تركيب نمود. اگر آن را به صورت خشك در دماى معمولى اطاق با ظرفى كه در آن هوا نفوذ نكند ذخيره كنيم به مدّت طولانى تغيير نخواهد كرد حال آيا اين ژلاتين با وصفيات بالا پاك است و خوردن آن چه صورتى دارد؟
- ج4 - در بحثى كه مطرح كردهايد دو حالت وجود دارد، حالت اوّل آنكه ژلاتين و كلاژين از حيوانات مأكول اللحم گرفته شود و تذكيه هم شده باشد كه پاك است و خوردن آن هم جايز مىباشد، حالت دوّم اينكه ژلاتين و كلاژين از استخوان حيوانات مأكول اللحم گرفته مىشود و تذكيه نيز شده باشد كه به نظر ما پاك و خوردن آن جايز است و حالت سوّم اگر از اجزاء حيوان غير مأكول اللحم گرفته شود و يا از حيوان مأكول اللحم گرفته شده ولى تذكيه شرعى نشده باشد، اگر به نظر كارشناسان فنّ، آن موارد استحاله شده يعنى تبدل حقيقيّه نوعيّه انجام پذيرفته شده باشد (نه آنكه تغيير شكلى پيدا كرده باشد) در اين صورت پاك و خوردن آن هم اشكال ندارد ولى اگر استحاله نشده باشد به همان معنا كه ذكر شد و يا آنكه شكّ در استحاله شدن باشد، خوردن آن حرام و نجس مىباشد كه اين به نظر أقرب مىرسد.