پخش مستقیم دروس بسم الله الرحمان الرحیم rss بروزرسانی :
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی

نجاست

  • مسائل نجاسات

    خون

     س1 - سه كيسه آرد را نانوا خمير كرد، سپس متوجّه شد كه مقدارى از خمير به سبب خون آمدن دستش خونى شده است آيا همه خمير نجس است يا مقدارى كه خونى شده؟

    • ج1 - در صورتى كه بداند يا اطمينان داشته باشد از اوّل خمير كردن خون آمده همه آنها نجس مى‏باشد در غير اين صورت مقدارى را كه خونى شده بردارد بقيّه پاك است البتّه در صورتى كه خمير سفت باشد.

     س2 - خون در زرده تخم مرغ، آيا نجس است يا پاك و آيا مى‏شود آن را خورد؟ خونى كه از لاى دندانها بيرون مى‏آيد و نيز خون پس از كشيدن دندان در دهان چه حكمى دارد؟

    • ج2 - خون در زرده تخم مرغ نجس و خوردنش حرام است و خون لاى دندان اگر بقدرى كم باشد كه با آب دهان مستهلك شود پاك است و الاّ نجس و خوردنش حرام است.

     س3 - آيا پوششى كه روى زخمها بوجود مى‏آيد و معمولااز خون و ترشّحات زخم تشكيل شده حكم نجاست را دارد يا خير؟

    • ج3 - در صورتى كه يقين دارد خون است بايد اجتناب نمايد و در صورتى كه پوشش سفت شده و حالت پوست خشك شده پيدا كرده است پاك است.

     س4 - اگر دندان مصنوعى به خون دهان نجس گردد آيا با زوال عين نجاست دندان مصنوعى پاك مى‏شود يا احتياج به تطهير دارد؟

    • ج4 - در صورتى كه دندان مصنوعى متحرّك باشد بايد از دهان خارج كرد و تطهير نمود.

     س5 - تماس با خون خشك شده روى زخم بعد از طهارت چه حكمى دارد؟

    • ج5 - اگر جنس خون باشد نجس است ولكن اگر تبديل به حالت پوست خشك شده باشد بعد از تطهير پاك است.

     س6 - خونابه‏اى كه پس از طهارت و برطرف كردن خون، محلّ زخم را فرا مى‏گيرد چه حكمى دارد؟

    • ج6 - نجس است در صورتى كه صدق خون كند و الاّ پاك است.

     س7 - خونابه‏اى كه از زخم بعد از قطع شدن خون جمع مى‏شود و بيرون مى‏آيد چه صورت دارد؟

    • ج7 - نجس است در صورتى كه پاك نشده باشد ولى اگر پاك شده است و همراه آن زرد آب، خون نباشد پاك است.

     س8 - اگر لباس شخصى به منى، خون يا غائط نجس گردد سپس اين شخص لباس را آب بكشد بعد از طهارت به وسيله آب در محل نجاست لكه يا لكه‏هايى ببيند آن وقت شكّ كند كه اين عين نجاست مى‏باشد يا رنگ آن وظيفه‏اش چيست؟

    • ج8 - بايد وارسى كند اگر رنگ نجاست در آن باقى مانده باشد ولى عين نجس وجود ندارد، پاك است ولى اگر سفت باشد و لكه‏هايى از نجاست باقى مانده نجس است.

    كافر

     س1 - آيا اهل كتاب نجس هستند و آيا مى‏شود با آنها محشور و هم غذا شد؟

    • ج1 - بنظر ما نجاست ذاتيّه دارند و از مباشرت با آنها با رطوبت بايد اجتناب نمود.

     س2 - آيا تارك الصّلاتى كه عمدانماز نمى‏خواند كافر و نجس است؟

    • ج2 - تا زمانى كه انكار نكند مسلمان و پاك است.

     س3 - در بعضى از مناطق عدّه‏اى از مردم آن منطقه على‏الّلهى هستند بفرمائيد كه:

    الف - آيا آنها نجس هستند يا نه؟

    ب - رفتن به منازل آنان و استفاده از غذايشان چه صورت دارد؟

    ج - غسل و وضو در منازل آنها چه صورت دارد؟

    د - گرفتن پولى كه هديه مى‏كنند چگونه است؟

    • ج3 - الف - اگر حقيقتاحضرت على 7 را خدا بدانند نجس هستند در غير اين صورت جزو متجاوزين از حدّ آن حضرت مى‏باشند.
    • ب - در صورت نجاست، رفتن به خانه آنها بايد با اجازه حاكم شرع باشد چون مالك نيستند.
    • ج و د - از پاسخ به دو سئوال فوق جواب غسل و وضو و.. روشن مى‏گردد.

     س4 - به نظر شما حكم طهارت و نجاست كفّار اعمّ از اهل كتاب و غير اهل كتاب چگونه است؟

    • ج4 - به نظر ما كفّار نجس هستند چه كتابى و چه غير كتابى.

     س5 - مجوس و صائبين را در چه گروهى از كفّار مى‏دانيد و حكم نجاست يا طهارت آنان چيست؟

    • ج5 - مجوس و صائبين را از اهل كتاب مى‏دانيم و هر دو گروه نجس هستند.

     س6 - منظور از نجس بودن كفّار چيست؟

    • ج6 - مراد، نجاست حكمى است يعنى حكم نجس را دارند.

     س7 - آيا هم غذا شدن با كفّار و خوردن غذايى كه آنان تهيّه نموده‏اند جايز است؟

    • ج7 - با فرض نجس بودن، جايز نمى‏باشد و به نظر ما نجس هستند.

     س8 - حكم وضو با نيم خورده آنان چگونه است؟

    • ج8 - جايز نيست و موجب نجاست است.

     س9 - طرح بحث پاك يا نجس بودن كفّار در جوامع امروزى را چگونه ارزيابى مى‏فرمائيد؟

    • ج9 - حكمى است كه از ادلّه بدست آمده و ما موظّف به عمل هستيم و لزومى هم ندارد كه خيلى به اين مطلب پرداخته شود.

     س10 - در افغانستان طايفه‏اى بنام غلات موجودند كه خود را اسماعيليه مى‏گويند آيا مباشرت با آنان جايز است يا خير و آيا ذبيحه‏شان طاهر است و نيز مناكحه با آنان چه حكمى دارد؟

    • ج10 - اگر اسماعيليه هستند پاك مى‏باشند و ذبيحه آنها حلال است ولى اگر در حقّ ائمه7 غلوّ مى‏كنند ومعتقد به الوهيت آنها مى‏باشند، نجس هستند

     س11 - آيا از نظر عقل پاك يا نجس بودن كفّار قابل اثبات مى‏باشد؟

    • ج11 - اينگونه مسائل، حكم نقلى است نه عقلى.

     س12 - در زمان كنونى كافر بر چه كسى صدق مى‏كند تا احكام كافر حربى بر او جارى شود؟

    • ج12 - البته كفّارى كه در ذمّه اسلام نيستند از نظر فقهى مصداق كفّار حربى هستند امّا كفّارى كه در كشورهاى مختلف زندگى مى‏كنند و با جمهورى اسلامى ايران قراردادهاى صلح دارند، نبايد معامله كفّار حربى با آنها شود.

    بول

     س1 - اگر پاى شخصى به بول نجس شود آيا دوبار بايد شسته شود و آيا فشار دادن لازم است؟

    • ج1 - فشار لازم نيست و با آب قليل دو مرتبه بايد شسته شود.

    شراب

     س1 - اگر مويز در داخل طعام يا روغن نفخ كند و پاره شود خوردن آن چه صورت دارد؟

    • ج1 - خوردن غذا اشكال ندارد ولى خود كشمشى كه غليان كرده و پاره شده را نمى‏توان خورد.

     س2 - شخصى موادّ الكلى (مشروبات) مصرف مى‏كند ولى خودش مى‏داند كه اگر به علّت بيماريش مصرف نكند مى‏ميرد تكليف چيست؟

    • ج2 - در حرام شفا نيست ولى اگر يقين دارد كه حياتش به آن بستگى دارد در حدّ اضطرار و لزوم، اشكال ندارد.

     س3 - آيا هر ماده‏اى كه در آن الكل باشد نجس و حرام است؟

    • ج3 - اگر مخلوط با الكلى باشد كه مست كننده است نجس است و لو آنكه مخلوط به چيزى شده باشد كه مست كنندگى آن را از بين برده باشد.

     س4 - آيا الكل نجس است؟

    • ج4 - الكل طبيعى چون مست كننده است نجس مى‏باشد ولى الكل صنعتى اشكالى ندارد.

     س5 - آيا ادكلن پاك است يا نجس زيرا كمى الكل اتيليك دارد؟

    • ج5 - ادكلنهايى كه الكل اتيليك مخلوط دارد پاك است و امّا اگر با الكل طبيعى مخلوط شده باشد بايد اجتناب شود و كم بودن مقدار آن، دليل بر جواز استفاده نمى‏گردد.

    روش تطهير چيزهاى متنجّس

     س1 - اگر چاقو و يا سوزن نجس را در ميوه‏اى از قبيل سيب و خيار و(. فرو كنند چگونه آن را مى‏توان پاك كرد؟

    • ج1 - بايد كارى كند كه آب كرّ يا جارى به جاى متنجّس برسد.

     س2 - در تطهير آب قليل بين مراجع اختلاف است در اين كه آيا مطلق اتّصال كافى است و يا اتّصال با قيد امتزاج لازم است در صورت لزوم امتزاج مراد از امتزاج چيست مثلاوقتى 4 ليتر آب قليل در يك ظرفى است آيا به محض باز كردن شير آب كرّ امتزاج حاصل مى‏شود يا نه؟

    • ج2 - امتزاج آن است كه عرفابگويند آبها با هم مخلوط شده است البتّه اگر با دست به هم بزند بهتر است، پس كسانى كه امتزاج را شرط مى‏دانند حصول آن به محض اتّصال آب شير محلّ اشكال است.

     س3 - كيفيّت تطهير موكت نجسى كه به زمين چسبيده چگونه است؟

    • ج3 - بعد از ريختن آب كرّ بوسيله شيلنگ و جمع كردن آن بوسيله چيزى كه به زمين فشار آورد، اگر عين نجاست نداشته باشد، پاك مى‏شود.

     س4 - بنظر جنابعالى چيز نجس با چند مرتبه شستن بوسيله آب قليل و آب كرّ پاك مى‏شود و مقدار آب كرّ طبق نظر شما دقيقاچه مقدار است؟

    • ج4 - بستگى به آن شئ نجس دارد اگر مثل بول باشد شستن در آب قليل دو بار لازم است ولى در نجاسات ديگر يكبار كفايت مى‏كند و مقدار آب كرّ عبارت است از سه وجب و نيم طول در سه وجب و نيم عرض در سه وجب و نيم عمق.

     س5 - تصفيّه فاضلاب و آبهاى زائد به آب زلال كه در بعضى از مراكز انجام مى‏شود آيا پاك هستند با فرض اين كه در بسيارى از موارد آب مضاف و چه بسا متنجّس هم بوده است؟

    • ج5 - با فرض سئوال اگر با آب كرّ مطلق ممزوج گردد، پاك مى‏شود.

     س6 - شستن لباس بوسيله ماشينهاى لباسشوئى تمام اتوماتيك چه صورتى دارد؟

    • ج6 - اگر در حال حركت گردونه به آب كرّ متصل باشد پاك مى‏كند و الاّ پاك شدن لباس نجس به وسيله اين نوع ماشينها مشكل است.

    احكام نجاسات

     س1 - استعمال ادكلنهايى كه از خارج وارد مى‏كنند و نمى‏دانيم از چه موادّى ساخته شده چه حكمى دارد؟

    • ج1 - پاك است.

     س2 - تجارت با غير مسلمان چه حكمى دارد، گوشتها و كفش چرمى يا لبنياتى كه از كشورهاى غير مسلمان وارد مى‏شود آيا محكوم به نجاست است؟

    • ج2 - تجارت با غير مسلمان اگر موجب تقويت كفر و تضعيف مسلمين شود حرام است، گوشت و چرمهايى هم كه از خارج وارد مى‏شود اگر مستقيم از كافر گرفته شود، حرام و نجس است ولى اگر در بازار مسلمين به فروش مى‏رسد، اشكال ندارد و پاك است.

     س3 - در كندوى زنبور عسل جاشكرى كه در وسط شانه‏هاى عسل قرار دارد در آن فضله موش مشاهده مى‏گردد در نتيجه آن شكر مايع موجود نجس مى‏باشد و زنبورها آن شكر نجس را با عسل مخلوط مى‏كنند و قسمتى را هم خود مصرف مى‏كنند و هم چنين آب نجس را از بيرون به كندو براى درست كردن عسل مى‏آورند حكم آن عسل چيست؟

    • ج3 - گرچه احتمال مى‏رود پاى زنبور يا دهانش حامل نجاست مايع نباشد ولى اطمينان به آن مشكل است لذا احوط، اجتناب از خوردن آن است و عسل را به مصرف ديگرى برسانند.

     س4 - فضله لاك پشت چه حكمى دارد؟

    • ج4 - فضله لاك پشت پاك است.

     س5 - آيا پوستهائى كه از خارج وارد مى شود و در ساختن كفش و امثال آن بكار مى‏رود پاك است يا خير؟

    • ج5 - در صورتى كه كفش و امثال آن در بازار مسلمين فروخته شود، پاك است و استفاده كردن از آن اشكال ندارد.

     س6 - آيا الكل كه در انواع ادكلنها و عطرها و برخى رنگها و داروها بكار مى‏رود پاك است؟

    • ج6 - تا يقين به نجاست پيدا نشده، پاك است و ظاهراالكل صنعتى به آن افزوده مى‏شود كه اين قسم از الكل پاك است.

     س7 - با توجّه به اينكه اخيرااز سگهاى تربيت شده براى تجسّس مفقودين در حوادث استفاده مى‏گردد حكم شرعى نفس سگ و برخورد با امدادگران چيست؟

    • ج7 - استفاده از سگ اشكال ندارد ولى در برخوردهاى سگ با انسان اگر رطوبتى هست بايد اجتناب شود و از ترشّحات دهان سگ بايد اجتناب گردد و در صورت نجاست بايد تطهير شود.

     س8 - اگر بدن خيس عرق باشد و يك جائى از بدن نجس گردد آيا تمام بدن نجس مى‏شود؟

    • ج8 - اگر عرق جريان پيدا كند، تا هر جا كه جريان پيدا كرده و از روى نجس عبور كرده نجس است ولى اگر جريان پيدا نكرده، فقط اطراف نجس متنجّس است.

     س9 - گاهى برخى حيوانات غير معمول براى معاينه نزد ما آورده مى‏شود كه از نظر نجاست و پاكى مورد سئوال است از اين جمله نژادهاى مخلوطى است كه از اختلاط گرگ و سگ ايجاد شده است انواعى از اين نوع حيوان كه شباهت زيادى به گرگ دارد با توجّه به پاك بودن گرگ بفرمائيد اين نژاد مخلوط از نظر نجاست وپاكى چه حكمى خواهد داشت؟

    • ج9 - حيوانى كه متولّد از دو حيوان است و مخلوطى از نژاد مثلاسگ و گرگ است، حكم آن تابع اسم آن حيوان است اگر عرفاآن حيوان گرگ ناميده شود ولو آنكه بعضى از خصوصيات سگ را دارا باشد، حكم گرگ را دارد و پاك مى‏باشد و اگر عرفاآن حيوان سگ ناميده شود نجس است ولو آنكه بعضى از خصوصيات گرگ را داشته باشد و اگر عرفاحيوان سوّمى باشد اين قسم هم پاك است.

    استبراء حيوان نجاستخوار

     س1 - چنانچه بخواهند بچّه حيوانى را كه مادرش از اوّل انعقاد نطفه او تا ولادتش جلاّل بوده استبراء نمايند، آيا لازم است از شير غير مادر به او داده شود يا به خوردن شير مادر هم استبراء حاصل مى‏شود و در صورت لزوم دادن شير غير جلاّل، آيا با استبراء مادر استبراء بچّه كه شير او را نمى‏خورد حاصل مى‏شود يا بايد استبراء بچّه پس از انقضاء مدّت استبراء مادر و يا از غير شير مادر باشد حكم چيست؟

    • ج1 - گرچه صدق جلاّل بر بچّه‏اى كه شير جلاّل را مى‏خورد بعيد است لكن در فرض مزبور، احوط استبراء بچّه بوسيله شير غير مادر مى‏باشد و لذا استبراء بچّه‏اى كه شير چنين مادرى را مى‏خورد با استبراء مادر حاصل نمى‏شود بعبارت ديگر تبعيت بچّه از مادر در حصول استبراء پس از ولادت مشكل است.

     س2 - بچّه حيوان جلاّل اگر قبل از استبراء بدنيا بيايد گوشتش حرام است يا حلال؟

    • ج2 - اين مسئله چند صورت دارد: اوّل اين كه انعقاد نطفه‏اش در حال جلاّليت بوده و قبل از استبراء به دنيا آمده بعيد نيست حكم به حرمت گوشت آن شود دوّم اين كه انعقاد نطفه قبل از جلاّل شدن بوده و پيش از استبراء بدنيا آمده، احوط اجتناب است سوّم اين كه انعقاد نطفه قبل ازجلاّل شدن بوده و پس از استبراء بدنيا آمده يا انعقاد نطفه در حال جلاّليت بوده ولى پس از استبراء مادر بدنيا آمده و يا از نطفه نر جلاّل پيش از استبراء به رحم مادّه غير جلاّل منتقل شده اقوى حليّت گوشت همه اينهاست.

    احكام تخلّى

     س1 - شخصى بعد از بول استبراء مى‏كند و خود را تطهير مى‏نمايد سپس چند قطره بول يا ترى از او خارج مى‏شود و اين عمل تكرار مى‏شود آيا بايد هر بار لباسش را عوض كند و آب بكشد؟ و اگر مشقّت داشته باشد، چه حكمى دارد؟ و اگر حكمش را نمى‏دانسته نمازهائى را كه خوانده چه صورتى دارد؟

    • ج1 - اگر بداند بول است در صورتى كه مستلزم عسر و حرج نباشد بايد محلّ تطهير و لباسش را پاك كند و در غير اين صورت مى‏تواند چيزى را به آلت ببندد كه موجب سرايت نشود  و نماز بخواند و نمازهائيكه خوانده اگر به دستورى كه گفته شد عمل نكرده باشد بايد اعاده نمايد.

     س2 - در رساله‏ها آمده آبى كه بعد از ملاعبه از انسان خارج مى‏شود پاك است آيا مراد بازى كردن با همسر است يا مطلق بازى حتّى با آلت خود؟

    • ج2 - مراد مطلق است گرچه دوّمى از نظر شرع، مذموم و چه بسا حرام است.

    احكام نجاسات

     س1 - آيا اين مطلب صحيح است كه اگر چيزى را به كسى عاريه مى‏دهند و آن شئ معمولادر كارهائى استفاده مى‏شود كه شرطش طهارت است بايد به آن شخص تذكّر داده شود؟

    • ج1 - مسئله به همين صورت است كه تقرير گرديده است و در كارهائى كه طهارت شرط است بايد نجاست آن شئ عاريه داده شده اطّلاع داده شود.

     س2 - آيا بخار بول نجس است؟

    • ج2 - تا تبديل به قطره آب نشده پاك است.

     س3 - آيا غذائى كه گربه از آن خورده نجس است؟

    • ج3 - پاك است.

     س4 - كرمهايى كه داخل ميوه‏ها مى‏باشد آيا نجس است و خوردن آنها چه صورت دارد؟

    • ج4 - نجس نمى‏باشند ولى خوردنش حرام است.

     س5 - اگر چيز نجسى در ظرف آبى كه كمتر از كرّ است بيفتد و به بدن يا لباس ترشح كند آيا بدن يا لباس هم نجس مى‏شود؟

    • ج5 - در صورتى كه به كرّ وصل نباشد ترشحات آن مثل خود آب نجس مى‏باشد.

     س6 - كود شيميايى (سفيد و سياه) اگر نجس شود آيا لباس و بدن را نجس مى‏كند يا خير؟ و در صورت نجاست اگر تا به حال نمى‏دانسته آيا نمازها و روزه‏هاى گذشته نياز به اعاده دارد يا خير؟

    • ج6 – 1. در صورتی که کود شیمیائی از عین نجس گرفته شده باشد یا نجس شود و با بدن یا لباس تماس پیدا کند در حالی که هیچیک رطوبت سرایت کننده نداشته باشد لباس و بدن نجس نمی شود.
    • 2. در صورتی که یکی از آنها دارای چنین رطوبتی باشد با تماس نجس نمی شود.
    • 3. روزه هایی که گرفته اشکال ندارد، و در صورتی که علم به نجاست بدن یا لباس خود نداشته باشد نمازهائی که خوانده نیز صحیح است و اعاده ندارد گرچه اعاده مطابق احتیاط استحبابی است.

     س7 - اگر روى انگشترى الّله نوشته شده باشد و به چاه توالت بيفتد و امكان خارج كردن آن و جود دارد ولى آن را خارج نكنند امّا توالت را تعطيل كنند، آيا خارج كردن آن لازم است؟

    • ج7 - بيرون آوردن انگشتر در فرض مذكور در صورت امكان واجب است.

     س8 - تماس دست با الكل طبّى چه حكمى دارد؟

    • ج8 - اگر از جنس الكل طبيعى باشد نجس است و الاّ پاك است.

     س9 - تماس با عرق جنب و نجس چه حكمى دارد؟

    • ج9 - عرق جنب از حلال پاك و از حرام نجس است على الاحوط.

     س10 - آيا تخم پرنده نجاستخوار نجس است؟

    • ج10 - نجس و خوردن آن حرام است.

     س11 - ظرف آبى است به اندازه كرّ بعد سگى به آن دهان زده يا خورد كه از كرّ كمتر شد آيا نجس مى‏شود؟

    • ج11 - نجس مى‏شود.

ارسال سوالات شرعی

قبل از ارسال سوال توجه فرمایید :
  • ابتدا به بانک استفتائات مراجعه نموده و چنانچه پاسخ خود را بدست نیاوردید ، سوال خود را برای ما ارسال نمایید ، این بخش تنها پاسخ گوی مسائل شرعی و اعتقادی است ، در غیر این صورت به سوالات دیگر پاسخ داده نمی شود.
  • لطفا سوالات خود را بصورت اختصار ارسال نموده ، همچنین پست الکترونیکی خود را بصورت صحیح درج نمایید .