نجاست
-
مسائل نجاسات
خون
س1 - سه كيسه آرد را نانوا خمير كرد، سپس متوجّه شد كه مقدارى از خمير به سبب خون آمدن دستش خونى شده است آيا همه خمير نجس است يا مقدارى كه خونى شده؟
- ج1 - در صورتى كه بداند يا اطمينان داشته باشد از اوّل خمير كردن خون آمده همه آنها نجس مىباشد در غير اين صورت مقدارى را كه خونى شده بردارد بقيّه پاك است البتّه در صورتى كه خمير سفت باشد.
س2 - خون در زرده تخم مرغ، آيا نجس است يا پاك و آيا مىشود آن را خورد؟ خونى كه از لاى دندانها بيرون مىآيد و نيز خون پس از كشيدن دندان در دهان چه حكمى دارد؟
- ج2 - خون در زرده تخم مرغ نجس و خوردنش حرام است و خون لاى دندان اگر بقدرى كم باشد كه با آب دهان مستهلك شود پاك است و الاّ نجس و خوردنش حرام است.
س3 - آيا پوششى كه روى زخمها بوجود مىآيد و معمولااز خون و ترشّحات زخم تشكيل شده حكم نجاست را دارد يا خير؟
- ج3 - در صورتى كه يقين دارد خون است بايد اجتناب نمايد و در صورتى كه پوشش سفت شده و حالت پوست خشك شده پيدا كرده است پاك است.
س4 - اگر دندان مصنوعى به خون دهان نجس گردد آيا با زوال عين نجاست دندان مصنوعى پاك مىشود يا احتياج به تطهير دارد؟
- ج4 - در صورتى كه دندان مصنوعى متحرّك باشد بايد از دهان خارج كرد و تطهير نمود.
س5 - تماس با خون خشك شده روى زخم بعد از طهارت چه حكمى دارد؟
- ج5 - اگر جنس خون باشد نجس است ولكن اگر تبديل به حالت پوست خشك شده باشد بعد از تطهير پاك است.
س6 - خونابهاى كه پس از طهارت و برطرف كردن خون، محلّ زخم را فرا مىگيرد چه حكمى دارد؟
- ج6 - نجس است در صورتى كه صدق خون كند و الاّ پاك است.
س7 - خونابهاى كه از زخم بعد از قطع شدن خون جمع مىشود و بيرون مىآيد چه صورت دارد؟
- ج7 - نجس است در صورتى كه پاك نشده باشد ولى اگر پاك شده است و همراه آن زرد آب، خون نباشد پاك است.
س8 - اگر لباس شخصى به منى، خون يا غائط نجس گردد سپس اين شخص لباس را آب بكشد بعد از طهارت به وسيله آب در محل نجاست لكه يا لكههايى ببيند آن وقت شكّ كند كه اين عين نجاست مىباشد يا رنگ آن وظيفهاش چيست؟
- ج8 - بايد وارسى كند اگر رنگ نجاست در آن باقى مانده باشد ولى عين نجس وجود ندارد، پاك است ولى اگر سفت باشد و لكههايى از نجاست باقى مانده نجس است.
كافر
س1 - آيا اهل كتاب نجس هستند و آيا مىشود با آنها محشور و هم غذا شد؟
- ج1 - بنظر ما نجاست ذاتيّه دارند و از مباشرت با آنها با رطوبت بايد اجتناب نمود.
س2 - آيا تارك الصّلاتى كه عمدانماز نمىخواند كافر و نجس است؟
- ج2 - تا زمانى كه انكار نكند مسلمان و پاك است.
س3 - در بعضى از مناطق عدّهاى از مردم آن منطقه علىالّلهى هستند بفرمائيد كه:
الف - آيا آنها نجس هستند يا نه؟
ب - رفتن به منازل آنان و استفاده از غذايشان چه صورت دارد؟
ج - غسل و وضو در منازل آنها چه صورت دارد؟
د - گرفتن پولى كه هديه مىكنند چگونه است؟
- ج3 - الف - اگر حقيقتاحضرت على 7 را خدا بدانند نجس هستند در غير اين صورت جزو متجاوزين از حدّ آن حضرت مىباشند.
- ب - در صورت نجاست، رفتن به خانه آنها بايد با اجازه حاكم شرع باشد چون مالك نيستند.
- ج و د - از پاسخ به دو سئوال فوق جواب غسل و وضو و.. روشن مىگردد.
س4 - به نظر شما حكم طهارت و نجاست كفّار اعمّ از اهل كتاب و غير اهل كتاب چگونه است؟
- ج4 - به نظر ما كفّار نجس هستند چه كتابى و چه غير كتابى.
س5 - مجوس و صائبين را در چه گروهى از كفّار مىدانيد و حكم نجاست يا طهارت آنان چيست؟
- ج5 - مجوس و صائبين را از اهل كتاب مىدانيم و هر دو گروه نجس هستند.
س6 - منظور از نجس بودن كفّار چيست؟
- ج6 - مراد، نجاست حكمى است يعنى حكم نجس را دارند.
س7 - آيا هم غذا شدن با كفّار و خوردن غذايى كه آنان تهيّه نمودهاند جايز است؟
- ج7 - با فرض نجس بودن، جايز نمىباشد و به نظر ما نجس هستند.
س8 - حكم وضو با نيم خورده آنان چگونه است؟
- ج8 - جايز نيست و موجب نجاست است.
س9 - طرح بحث پاك يا نجس بودن كفّار در جوامع امروزى را چگونه ارزيابى مىفرمائيد؟
- ج9 - حكمى است كه از ادلّه بدست آمده و ما موظّف به عمل هستيم و لزومى هم ندارد كه خيلى به اين مطلب پرداخته شود.
س10 - در افغانستان طايفهاى بنام غلات موجودند كه خود را اسماعيليه مىگويند آيا مباشرت با آنان جايز است يا خير و آيا ذبيحهشان طاهر است و نيز مناكحه با آنان چه حكمى دارد؟
- ج10 - اگر اسماعيليه هستند پاك مىباشند و ذبيحه آنها حلال است ولى اگر در حقّ ائمه7 غلوّ مىكنند ومعتقد به الوهيت آنها مىباشند، نجس هستند
س11 - آيا از نظر عقل پاك يا نجس بودن كفّار قابل اثبات مىباشد؟
- ج11 - اينگونه مسائل، حكم نقلى است نه عقلى.
س12 - در زمان كنونى كافر بر چه كسى صدق مىكند تا احكام كافر حربى بر او جارى شود؟
- ج12 - البته كفّارى كه در ذمّه اسلام نيستند از نظر فقهى مصداق كفّار حربى هستند امّا كفّارى كه در كشورهاى مختلف زندگى مىكنند و با جمهورى اسلامى ايران قراردادهاى صلح دارند، نبايد معامله كفّار حربى با آنها شود.
بول
س1 - اگر پاى شخصى به بول نجس شود آيا دوبار بايد شسته شود و آيا فشار دادن لازم است؟
- ج1 - فشار لازم نيست و با آب قليل دو مرتبه بايد شسته شود.
شراب
س1 - اگر مويز در داخل طعام يا روغن نفخ كند و پاره شود خوردن آن چه صورت دارد؟
- ج1 - خوردن غذا اشكال ندارد ولى خود كشمشى كه غليان كرده و پاره شده را نمىتوان خورد.
س2 - شخصى موادّ الكلى (مشروبات) مصرف مىكند ولى خودش مىداند كه اگر به علّت بيماريش مصرف نكند مىميرد تكليف چيست؟
- ج2 - در حرام شفا نيست ولى اگر يقين دارد كه حياتش به آن بستگى دارد در حدّ اضطرار و لزوم، اشكال ندارد.
س3 - آيا هر مادهاى كه در آن الكل باشد نجس و حرام است؟
- ج3 - اگر مخلوط با الكلى باشد كه مست كننده است نجس است و لو آنكه مخلوط به چيزى شده باشد كه مست كنندگى آن را از بين برده باشد.
س4 - آيا الكل نجس است؟
- ج4 - الكل طبيعى چون مست كننده است نجس مىباشد ولى الكل صنعتى اشكالى ندارد.
س5 - آيا ادكلن پاك است يا نجس زيرا كمى الكل اتيليك دارد؟
- ج5 - ادكلنهايى كه الكل اتيليك مخلوط دارد پاك است و امّا اگر با الكل طبيعى مخلوط شده باشد بايد اجتناب شود و كم بودن مقدار آن، دليل بر جواز استفاده نمىگردد.
روش تطهير چيزهاى متنجّس
س1 - اگر چاقو و يا سوزن نجس را در ميوهاى از قبيل سيب و خيار و(. فرو كنند چگونه آن را مىتوان پاك كرد؟
- ج1 - بايد كارى كند كه آب كرّ يا جارى به جاى متنجّس برسد.
س2 - در تطهير آب قليل بين مراجع اختلاف است در اين كه آيا مطلق اتّصال كافى است و يا اتّصال با قيد امتزاج لازم است در صورت لزوم امتزاج مراد از امتزاج چيست مثلاوقتى 4 ليتر آب قليل در يك ظرفى است آيا به محض باز كردن شير آب كرّ امتزاج حاصل مىشود يا نه؟
- ج2 - امتزاج آن است كه عرفابگويند آبها با هم مخلوط شده است البتّه اگر با دست به هم بزند بهتر است، پس كسانى كه امتزاج را شرط مىدانند حصول آن به محض اتّصال آب شير محلّ اشكال است.
س3 - كيفيّت تطهير موكت نجسى كه به زمين چسبيده چگونه است؟
- ج3 - بعد از ريختن آب كرّ بوسيله شيلنگ و جمع كردن آن بوسيله چيزى كه به زمين فشار آورد، اگر عين نجاست نداشته باشد، پاك مىشود.
س4 - بنظر جنابعالى چيز نجس با چند مرتبه شستن بوسيله آب قليل و آب كرّ پاك مىشود و مقدار آب كرّ طبق نظر شما دقيقاچه مقدار است؟
- ج4 - بستگى به آن شئ نجس دارد اگر مثل بول باشد شستن در آب قليل دو بار لازم است ولى در نجاسات ديگر يكبار كفايت مىكند و مقدار آب كرّ عبارت است از سه وجب و نيم طول در سه وجب و نيم عرض در سه وجب و نيم عمق.
س5 - تصفيّه فاضلاب و آبهاى زائد به آب زلال كه در بعضى از مراكز انجام مىشود آيا پاك هستند با فرض اين كه در بسيارى از موارد آب مضاف و چه بسا متنجّس هم بوده است؟
- ج5 - با فرض سئوال اگر با آب كرّ مطلق ممزوج گردد، پاك مىشود.
س6 - شستن لباس بوسيله ماشينهاى لباسشوئى تمام اتوماتيك چه صورتى دارد؟
- ج6 - اگر در حال حركت گردونه به آب كرّ متصل باشد پاك مىكند و الاّ پاك شدن لباس نجس به وسيله اين نوع ماشينها مشكل است.
احكام نجاسات
س1 - استعمال ادكلنهايى كه از خارج وارد مىكنند و نمىدانيم از چه موادّى ساخته شده چه حكمى دارد؟
- ج1 - پاك است.
س2 - تجارت با غير مسلمان چه حكمى دارد، گوشتها و كفش چرمى يا لبنياتى كه از كشورهاى غير مسلمان وارد مىشود آيا محكوم به نجاست است؟
- ج2 - تجارت با غير مسلمان اگر موجب تقويت كفر و تضعيف مسلمين شود حرام است، گوشت و چرمهايى هم كه از خارج وارد مىشود اگر مستقيم از كافر گرفته شود، حرام و نجس است ولى اگر در بازار مسلمين به فروش مىرسد، اشكال ندارد و پاك است.
س3 - در كندوى زنبور عسل جاشكرى كه در وسط شانههاى عسل قرار دارد در آن فضله موش مشاهده مىگردد در نتيجه آن شكر مايع موجود نجس مىباشد و زنبورها آن شكر نجس را با عسل مخلوط مىكنند و قسمتى را هم خود مصرف مىكنند و هم چنين آب نجس را از بيرون به كندو براى درست كردن عسل مىآورند حكم آن عسل چيست؟
- ج3 - گرچه احتمال مىرود پاى زنبور يا دهانش حامل نجاست مايع نباشد ولى اطمينان به آن مشكل است لذا احوط، اجتناب از خوردن آن است و عسل را به مصرف ديگرى برسانند.
س4 - فضله لاك پشت چه حكمى دارد؟
- ج4 - فضله لاك پشت پاك است.
س5 - آيا پوستهائى كه از خارج وارد مى شود و در ساختن كفش و امثال آن بكار مىرود پاك است يا خير؟
- ج5 - در صورتى كه كفش و امثال آن در بازار مسلمين فروخته شود، پاك است و استفاده كردن از آن اشكال ندارد.
س6 - آيا الكل كه در انواع ادكلنها و عطرها و برخى رنگها و داروها بكار مىرود پاك است؟
- ج6 - تا يقين به نجاست پيدا نشده، پاك است و ظاهراالكل صنعتى به آن افزوده مىشود كه اين قسم از الكل پاك است.
س7 - با توجّه به اينكه اخيرااز سگهاى تربيت شده براى تجسّس مفقودين در حوادث استفاده مىگردد حكم شرعى نفس سگ و برخورد با امدادگران چيست؟
- ج7 - استفاده از سگ اشكال ندارد ولى در برخوردهاى سگ با انسان اگر رطوبتى هست بايد اجتناب شود و از ترشّحات دهان سگ بايد اجتناب گردد و در صورت نجاست بايد تطهير شود.
س8 - اگر بدن خيس عرق باشد و يك جائى از بدن نجس گردد آيا تمام بدن نجس مىشود؟
- ج8 - اگر عرق جريان پيدا كند، تا هر جا كه جريان پيدا كرده و از روى نجس عبور كرده نجس است ولى اگر جريان پيدا نكرده، فقط اطراف نجس متنجّس است.
س9 - گاهى برخى حيوانات غير معمول براى معاينه نزد ما آورده مىشود كه از نظر نجاست و پاكى مورد سئوال است از اين جمله نژادهاى مخلوطى است كه از اختلاط گرگ و سگ ايجاد شده است انواعى از اين نوع حيوان كه شباهت زيادى به گرگ دارد با توجّه به پاك بودن گرگ بفرمائيد اين نژاد مخلوط از نظر نجاست وپاكى چه حكمى خواهد داشت؟
- ج9 - حيوانى كه متولّد از دو حيوان است و مخلوطى از نژاد مثلاسگ و گرگ است، حكم آن تابع اسم آن حيوان است اگر عرفاآن حيوان گرگ ناميده شود ولو آنكه بعضى از خصوصيات سگ را دارا باشد، حكم گرگ را دارد و پاك مىباشد و اگر عرفاآن حيوان سگ ناميده شود نجس است ولو آنكه بعضى از خصوصيات گرگ را داشته باشد و اگر عرفاحيوان سوّمى باشد اين قسم هم پاك است.
استبراء حيوان نجاستخوار
س1 - چنانچه بخواهند بچّه حيوانى را كه مادرش از اوّل انعقاد نطفه او تا ولادتش جلاّل بوده استبراء نمايند، آيا لازم است از شير غير مادر به او داده شود يا به خوردن شير مادر هم استبراء حاصل مىشود و در صورت لزوم دادن شير غير جلاّل، آيا با استبراء مادر استبراء بچّه كه شير او را نمىخورد حاصل مىشود يا بايد استبراء بچّه پس از انقضاء مدّت استبراء مادر و يا از غير شير مادر باشد حكم چيست؟
- ج1 - گرچه صدق جلاّل بر بچّهاى كه شير جلاّل را مىخورد بعيد است لكن در فرض مزبور، احوط استبراء بچّه بوسيله شير غير مادر مىباشد و لذا استبراء بچّهاى كه شير چنين مادرى را مىخورد با استبراء مادر حاصل نمىشود بعبارت ديگر تبعيت بچّه از مادر در حصول استبراء پس از ولادت مشكل است.
س2 - بچّه حيوان جلاّل اگر قبل از استبراء بدنيا بيايد گوشتش حرام است يا حلال؟
- ج2 - اين مسئله چند صورت دارد: اوّل اين كه انعقاد نطفهاش در حال جلاّليت بوده و قبل از استبراء به دنيا آمده بعيد نيست حكم به حرمت گوشت آن شود دوّم اين كه انعقاد نطفه قبل از جلاّل شدن بوده و پيش از استبراء بدنيا آمده، احوط اجتناب است سوّم اين كه انعقاد نطفه قبل ازجلاّل شدن بوده و پس از استبراء بدنيا آمده يا انعقاد نطفه در حال جلاّليت بوده ولى پس از استبراء مادر بدنيا آمده و يا از نطفه نر جلاّل پيش از استبراء به رحم مادّه غير جلاّل منتقل شده اقوى حليّت گوشت همه اينهاست.
احكام تخلّى
س1 - شخصى بعد از بول استبراء مىكند و خود را تطهير مىنمايد سپس چند قطره بول يا ترى از او خارج مىشود و اين عمل تكرار مىشود آيا بايد هر بار لباسش را عوض كند و آب بكشد؟ و اگر مشقّت داشته باشد، چه حكمى دارد؟ و اگر حكمش را نمىدانسته نمازهائى را كه خوانده چه صورتى دارد؟
- ج1 - اگر بداند بول است در صورتى كه مستلزم عسر و حرج نباشد بايد محلّ تطهير و لباسش را پاك كند و در غير اين صورت مىتواند چيزى را به آلت ببندد كه موجب سرايت نشود و نماز بخواند و نمازهائيكه خوانده اگر به دستورى كه گفته شد عمل نكرده باشد بايد اعاده نمايد.
س2 - در رسالهها آمده آبى كه بعد از ملاعبه از انسان خارج مىشود پاك است آيا مراد بازى كردن با همسر است يا مطلق بازى حتّى با آلت خود؟
- ج2 - مراد مطلق است گرچه دوّمى از نظر شرع، مذموم و چه بسا حرام است.
احكام نجاسات
س1 - آيا اين مطلب صحيح است كه اگر چيزى را به كسى عاريه مىدهند و آن شئ معمولادر كارهائى استفاده مىشود كه شرطش طهارت است بايد به آن شخص تذكّر داده شود؟
- ج1 - مسئله به همين صورت است كه تقرير گرديده است و در كارهائى كه طهارت شرط است بايد نجاست آن شئ عاريه داده شده اطّلاع داده شود.
س2 - آيا بخار بول نجس است؟
- ج2 - تا تبديل به قطره آب نشده پاك است.
س3 - آيا غذائى كه گربه از آن خورده نجس است؟
- ج3 - پاك است.
س4 - كرمهايى كه داخل ميوهها مىباشد آيا نجس است و خوردن آنها چه صورت دارد؟
- ج4 - نجس نمىباشند ولى خوردنش حرام است.
س5 - اگر چيز نجسى در ظرف آبى كه كمتر از كرّ است بيفتد و به بدن يا لباس ترشح كند آيا بدن يا لباس هم نجس مىشود؟
- ج5 - در صورتى كه به كرّ وصل نباشد ترشحات آن مثل خود آب نجس مىباشد.
س6 - كود شيميايى (سفيد و سياه) اگر نجس شود آيا لباس و بدن را نجس مىكند يا خير؟ و در صورت نجاست اگر تا به حال نمىدانسته آيا نمازها و روزههاى گذشته نياز به اعاده دارد يا خير؟
- ج6 – 1. در صورتی که کود شیمیائی از عین نجس گرفته شده باشد یا نجس شود و با بدن یا لباس تماس پیدا کند در حالی که هیچیک رطوبت سرایت کننده نداشته باشد لباس و بدن نجس نمی شود.
- 2. در صورتی که یکی از آنها دارای چنین رطوبتی باشد با تماس نجس نمی شود.
- 3. روزه هایی که گرفته اشکال ندارد، و در صورتی که علم به نجاست بدن یا لباس خود نداشته باشد نمازهائی که خوانده نیز صحیح است و اعاده ندارد گرچه اعاده مطابق احتیاط استحبابی است.
س7 - اگر روى انگشترى الّله نوشته شده باشد و به چاه توالت بيفتد و امكان خارج كردن آن و جود دارد ولى آن را خارج نكنند امّا توالت را تعطيل كنند، آيا خارج كردن آن لازم است؟
- ج7 - بيرون آوردن انگشتر در فرض مذكور در صورت امكان واجب است.
س8 - تماس دست با الكل طبّى چه حكمى دارد؟
- ج8 - اگر از جنس الكل طبيعى باشد نجس است و الاّ پاك است.
س9 - تماس با عرق جنب و نجس چه حكمى دارد؟
- ج9 - عرق جنب از حلال پاك و از حرام نجس است على الاحوط.
س10 - آيا تخم پرنده نجاستخوار نجس است؟
- ج10 - نجس و خوردن آن حرام است.
س11 - ظرف آبى است به اندازه كرّ بعد سگى به آن دهان زده يا خورد كه از كرّ كمتر شد آيا نجس مىشود؟
- ج11 - نجس مىشود.