پخش مستقیم دروس بسم الله الرحمان الرحیم rss بروزرسانی :
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی

نماز

  • به نام خدا با سلام و تحیات و آرزوی طول عمر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی دام عزه ، سوال بنده در مورد نماز و روزه مسافر است : طبق فتوای معظم له ، کثیر السفر به چه کسی اطلاق می شود؟

    برای تحقق کثرت سفر باید حداقل در هفته دو بار به سفر رفته و برگردد البته اگر در دو هفته اول هر هفته دو بار و جمعا چهار بار برود کثیر السفر شده و بعد از ان اگر هفته ای یک بار هم برود کفایت میکند و شخصی که در هفته یک بار به محل کار می رود و چند روز میماند و سپس برمیگردد کثیر السفر نیست مگر در دو هفته اول هر هفته دو بار به سفر برود و برگردد و حداقل به مسافت 23 کیلومتر برود.

  • مسائل نماز

    اهميّت نماز

     س1 - كسى كه مى‏داند يا احتمال دهد كه شب نشينى و يا مطالعه در شب باعث مى‏شود كه نماز صبحش قضا مى‏شود چه صورت دارد؟

    • ج1 - اگر علم دارد كه موجب قضا شدن نماز مى‏شود شب نشينى و مطالعه بيش از حدّ جايز نيست.

    وقت نماز

     س1 - اگر وقت براى خواندن نماز كم است، چه كنم تا نماز قضا نشود؟

    • ج1 - اگر مى‏تواند با تيمّم تمام ركعات نماز را در وقت بخواند و اگر با وضو مقدارى از نماز در خارج از وقت مى‏افتد، بايد تيمّم نمايد و در همين صورت اگر نماز را بعد از قضا شدن با وضو اعاده نمايد، بهتر است.

     س2 - آيا بنظر حضرتعالى در ليالى مقمّره، تأخير در نماز صبح واجب است؟

    • ج2 - فرقى ميان شبهاى مقمّره و غيره نيست، پس تأخير در حدّ احتياط و يقين به دخول وقت، مطلوب است.

     س3 - كسى كه در كره‏اى زندگى مى‏كند كه خورشيدى غير از خورشيد منظومه بر آن طلوع مى‏كند، آيا اعمالش را بايد طبق حركت همان خورشيد انجام دهد، يا طبق حركت خورشيد كره زمين؟

    • ج3 - مكلّف در هر جا كه باشد خورشيد همانجا ملاك كار او مى‏باشد.

     س4 - اگر در كره‏اى چند خورشيد وجود داشته باشد، مكلّف بايد اعمالش را طبق كدام خورشيد انجام دهد؟

    • ج4 - هر خورشيدى كه عرفانور، مستند به اوست، بايد ملاك عمل قرار گيرد.

     س5 - تقريباهشت دقيقه طول مى‏كشد، تا نور خورشيد به زمين برسد، آيا ملاك قضا شدن نماز صبح طلوع خورشيد است، يا رسيدن نور آن به زمين؟

    • ج5 - هر زمان كه عرف بگويد، خورشيد طلوع كرده، نماز صبح قضا مى‏شود.

     س6 - شخصى در آخر وقت، نماز ظهر را اقامه مى‏كند و در اثناء نماز متوجّه مى‏شود كه نماز ظهرى را كه شروع كرده، تمامادر وقت نماز عصر است آيا بايد نماز ظهر را رها كند، يا آن كه عدول به عصر نمايد؟

    • ج6 - بر حسب ظاهر، نماز او باطل است چون در وقت مختصّ عصر است و دليلى بر جواز عدول هم نداريم و ادامه نماز هم جايز نيست، چون مستلزم فوت وقت براى نماز عصر مى‏شود، و لذا پس از رها كردن نماز ظهر، نيّت اداء عصر را مى‏كند، چون يك ركعت يا بيشتر آن در وقت است و در غير اين صورت نماز را تمام كند، و احتياطا هر دو را قضا نمايد.

    قبله

     س1 - اينجانب هشت ماه قبل، در تهران خانه‏اى خريدم بعداطبق نظر خودم قبله را تشخيص دادم، سپس فهميدم كه اشتباه كرده‏ام در تشخيص قبله و حدود هفت ماه با قبله غلط نماز خوانده‏ام لطفاتكليف مرا روشن فرمائيد؟

    • ج1 - اگر براى بدست آوردن قبله جستجو و تلاش كرده و اشتباه نموده در صورتى كه انحراف از قبله به راست و چپ به مقدار يك چهارم دايره مى‏باشد و در خارج وقت فهميد، اعاده لازم نيست ولى اگر در وقت بفهمد، احتياط در اعاده است و اگر تحقيق نكرده براى تشخيص قبله، در فرض مزبور بايد نمازها را اعاده كند، چه در وقت بفهمد يا در خارج آن.

     س2 - شخصى بمدّت يازده سال، به يك جهت نماز خوانده، البتّه آن جهت و قبله را از طريق مساجد اهل سنت آن منطقه معيّن كرده، بعد از يازده سال، توسط قبله‏نما معلوم شده كه قبله آن 90 درجه منحرف از قبله صحيح بوده است، در اين صورت نمازهاى گذشته او چه صورت دارد و افرادى كه بعنوان ميهمان در منزل او نماز خوانده‏اند، پس از كشف خلاف، آيا صاحبخانه وظيفه دارد كه به ميهمانهاى خود تذكّر دهد يا خير؟

    • ج2 - در انحراف به مقدار 90 درجه اگر در وقت بفهمد، بايد اعاده كند، ولى در خارج وقت اعاده ندارد، گرچه احتياط در اعاده است و اين در صورتى است كه در تحصيل قبله كوتاهى نكرده باشد و الاّ بايد اعاده نمايد، چه در خارج وقت باشد، چه در داخل وقت واگر او موجب اشتباه ديگران شده باشد، بايد به آنها تذكّر دهد.

     س3 - آيا به شخصى كه در جهت مخالف، مشغول نماز است، اعلام واجب است؟

    • ج3 - در باب ميهمان بايد ميزبان اعلام كند، امّا در اماكن عمومى واجب نيست ولى اعلامش احسان است.

     س4 - اگر شخصى بر بام كعبه نمازهاى واجب بخواند نماز او چگونه است آيا بطور معمولى است يا كيفيت خاصّى دارد؟

    • ج4 - بر بام كعبه، نمازهاى واجب خوانده نشود و در نمازهاى مستحبّى به پشت بخوابد، ركوع و سجود را ايمأانجام دهد و يا طورى بايستد كه در جلو او ديوار كعبه قرار بگيرد مثل موردى كه ديوار كعبه بلندتر از سقف باشد.

     س5 - آيا قبله سيّارات منظومه شمسى زمين است؟

    • ج5 - قبله اهل كرات ديگر، زمين است.

     س6 - كسى كه وارد خانه خدا شده قبله آن چگونه است؟

    • ج6 - به هر طرف نماز بخواند قبله است ولى نماز واجب خوانده نشود.

     س7 - انحراف از قبله تا چه حدّى جايز مى‏باشد؟

    • ج7 - در حالت عمد انحراف جایز نیست مگر به مقدار خیلی مختصر که عرفا انحراف صدق نکند ولی به صورت غیر عمد از طرف راست و چپ كمتر از چهل درجه انحراف اشكال ندارد.

    بدن و لباس نمازگزار

     س1 - آيا بودن طلا از هر نوع در جيب نمازگزار مبطل نماز است؟

    • ج1 - حمل طلا در جيب و امثال آن موجب بطلان نماز نمى‏شود.

     س2 - بدن كسى خونى بوده و با آن نماز خواند، در حالى كه نمى‏دانسته بيش از مقدار يك درهم است، بعد متوجّه شده تكليف چيست؟

    • ج2 - اگر از اوّل (قبل از شروع به نماز) ملتفت به خونى بودن بدن بوده، ولى غفلت كرده است و نماز را بدون جستجو از مقدار خون خوانده است بايد اعاده كند، ولى اگر متوجّه نشده تا بعد از خواندن نماز، اعاده لازم نيست.

     س3 - آيا كراهت لباس سياه، در نماز شامل چادر مشكى زنان هم مى‏شود؟

    • ج3 - ظاهرااستثناء نشده است.

     س4 - دندان طلا براى مردان، كه هم براى طبّى و هم براى زينت باشد، در چه صورت نماز را باطل مى‏كند؟

    • ج4 - اگر صدق زينت كند، محلّ اشكال است و لو طبّى باشد.

     س5 - اگر شخصى همراه عدّه‏اى در جائى جنب شود و آب براى غسل و تطهير ندارد، براى نماز تيمّم كرد آيا لازم است لباسى كه بر تن بوده و نجس شده بيرون آورد يا خير و آيا بايد برهنه نماز بخواند؟

    • ج5 - بايد لباس را از تن بيرون آورد و برهنه نماز بخواند، البتّه بايد نماز را به وظيفه‏اى كه براى برهنه معيّن شده بجا آورد.

     س6 - در فرض فوق، شخص جنب كه وقت براى غسل ندارد و بخواهد با تيمّم نماز بخواند، آيا لباسى كه بر تن او بوده و نجس شده لازم است بيرون آورد؟ و اگر بدن نجس شده و وقت تطهير دارد، آيا بايد تطهير كند؟

    • ج6 - در صورتى كه امكان تطهير هست، بايد لباس و بدن خود را تطهير كند.

     س7 - بدست كردن حلقه‏هاى پلاتين مردانه، كه به آن طلاى سفيد مى‏گويند آيا براى مرد جايز است و آيا استفاده از حلقه‏هاى نامزدى، (طلاى زرد) براى مردان چه حكمى دارد؟

    • ج7 - هر دو قسمش براى مرد جايز نيست ولكن اگر پلاتين، صدق طلا نكند اشكال ندارد.

     س8 - اگر خونريزى از دهان يا بينى، از اوّل وقت فريضه نماز تا آخر وقت ادامه داشته باشد، نماز چه حكمى دارد؟

    • ج8 - در صورت امكان كارى كند كه لباس او نجس نگردد و نماز بخواند و اگر امكان ندارد، با همان حال نماز بخواند.

     س9 - شخصى مقلّد كسى است كه، مى‏گويد بايد با آب قليل دو بار تطهير كند تا پاك شود، ولكن او يكبار تطهير كرده، در حالى كه فتواى مجتهد خويش را نمى‏دانسته، حكم نمازهاى او چيست؟

    • ج9 - ظاهر اين است كه واجب است نمازهايى را كه با آن نجاست خوانده اعاده كند، زيرا بر حسب فتواى مجتهدش نجاست باقى بوده است اگر چه نمى‏دانسته، مگر اين كه جاهل قاصر باشد.

     س10 - اگر در حال نماز، از دهان يا بينى نمازگزار خون بيايد، آيا نمازش باطل است؟

    • ج10 - در صورت تنگى وقت، با آن حال نماز بخواند و اگر وقت دارد چنانچه به لباس يا بدن سرايت كرد نماز را بشكند و تطهير نمايد، آنگاه نماز بخواند.

     س11 - اگر زن هنگام نماز، يا پس از آن دريابد كه برخى از اندامش كه پوشيدن آن لازم بوده، عريان مانده، تكليفش چيست؟

    • ج11 - اقوى صحّت نماز است، گرچه احتياط در آن است كه نماز اعاده شود.

     س12 - پوشيدن پاها براى زنان در نماز چه حكمى دارد؟

    • ج12 - ظاهر و روى پا را لازم نيست بپوشاند امّا كف پا بنابر احتياط بايد پوشيده شود.

     س13 - آيا ستر وجه و كفين، براى زنان واجب است يا مستحبّ؟

    • ج13 - بنابر احتياط پوشاندن صورت و كفين، واجب است.

     س14 - نماز خواندن با انگشتر و لباسى كه داراى صورت و عكس جاندار و غيره است، چه حكمى دارد، همچنين در مكانى كه مجسمه يا عكس هست چه صورتى دارد؟

    • ج14 - هر دو مورد، از موارد مكروهه است.

     س15 - آيا با خون همورئيد بواسير داخلى يا خارجى مى‏توان نماز خواند؟

    • ج15 - اگر صدق خون جروح و قروح كند، اشكال ندارد و الاّ محلّ اشكال است، مگر مضطرّ شود.

     س16 - آيا زن در حمّام مى‏تواند برهنه نماز بخواند البتّه با فرض اين كه وقت ضيق است؟

    • ج16 - به وظيفه كسى كه بايد عريان نماز بخواند، عمل كند و احتياط اين است كه قضا هم بنمايد.

     س17 - نماز خواندن با كفش و دستكش، چه حكمى دارد؟

    • ج17 - با دستكش اشكالى ندارد، ولى با كفشهاى معمولى نمى‏توان نماز خواند مگر اينكه كفشى باشد كه مثل جوراب سر انگشتانش صاف باشد.

     س18 مى‏گويند مگر خداوند به زنها نامحرم است كه زن گرچه در اطاق هفتم باشد و خواست نماز بخواند بايستى خود را بپوشاند؟

    • ج18 - از شرايط نماز است و ربطى به محرم و نامحرم بودن ندارد.

     س19 - در حال نماز اگر زير چانه زن پوشيده نباشد چه حكمى دارد؟

    • ج19 - زير چانه بايد پوشانده شود.

     س20 - اگر كسى با لباسى نماز خواند و نمى‏دانست كه از اجزاء مالايؤكل لحمه است و بعد از نماز متوجّه شد كه لباس او از اجزاء مالايؤكل بوده نماز او چگونه است؟

    • ج20 - اگر جهل به موضوع داشته است نماز صحيح است.

     س21 - لباسى نجس شده داده شد به كسى بشويد اعم از محرم و نامحرم و انسان هم نگويد كه لباس نجس است آيا بعد از شستن با لباس مى‏شود نماز خواند در صورت منفى بودن بفرمائيد نمازهايى را كه تا به حال خوانده بايد اعاده كند يا خير؟

    • ج21 - لباس پاك است زيرا معمولالباس رامى‏شويند و پاك مى‏كنند مگر آنكه انسان بداند كه اگر نگويد فقط از حيث چركى آن را تمييز مى‏كنند و پاك نمى‏كنند كه در اين صورت هنوز هم نجس است.

     س22 - شخصى جنسى به صورت نسيه خريده كه هر وقت پول داشت بدهد سپس پيراهن را هديه كرده به بكر مدّتى گذشت پول را به بايع نداده بايع مى‏گويد من راضى نيستم كه از پيراهن استفاده كنيد حال مدّتى گذشت و بكر با لباس نماز خواند آيا نمازش صحيح است يا نه در صورت عدم صحّت اعاده لازم است يا خير؟

    • ج22 - البته اين نحوه نسيه باطل است زيرا از نظر زمان معيّن نشده كه چه موقع بايد پرداخت شود ولى اگر معيّن شده ولى بايع به مشترى گفته اگر نتوانستى در زمان مقرّر پرداخت نمايى هر وقت كه امكان داشت بده، معامله صحيح است و ذمّه مشترى مشغول است و نماز كسى كه اين پيراهن به او هديه شده اشكال ندارد.

     س23 - حدّ حجاب خانمها در نماز و غير آن رابيان فرمائيد؟

    • ج23 - در نماز تمام بدن زن بايد پوشيده باشد مگر صورت به مقدارى كه در وضو بايد شسته شود و دستها تا مچ و پاها تا مچ گرچه احتياط واجب آن است كه باطن پاها در نماز پوشيده شود و در غير نماز تمام بدن زن بايد پوشيده شود و به احتياط واجب صورت و كفين را هم بايد بپوشاند.

     س24 - آيا ديده شدن كف پا در حالت سجده اشكال دارد؟

    • ج24 - به احتياط واجب بايد پوشيده شود.

     س25 - اگر در مأموريتى مثل امدادرسانى در زلزله و( وقت شرعى نماز تنگ است و لباس امدادگر نيز نجس است شرايط خواندن نماز چگونه است؟

    • ج25 - اگر امكان تعويض لباس هست بايد لباس را عوض كند و اگر امكان ندارد عريان نماز بخواند و اگر اين هم امكان ندارد با همان لباس نماز بخواند.

     س26 - اگر لباس امدادگر در مأموريت آلوده به خون و نجس گردد و فقط همان يك دست لباس در دسترس باشد تكليف نماز خواندن با لباس مذكور چگونه است؟

    • ج26 - با همان لباس نماز بخواند زيرا در مقام اضطرار با همان لباس نماز خواندن اشكال ندارد به شرط آنكه نتواند وظائف شخص برهنه را انجام دهد.

     س27 - آيا پوشش زينت و زيورهاى صورت و دست در نماز جائى كه نامحرمى نيست لازم است؟

    • ج27 - در جائى كه نامحرم نمى‏بيند لازم نيست زینت دست و صورت را بپوشاند.

     س28 - گاهى لباس زنانه به گونه‏اى است كه سايه‏اى از بدن يا موى او نمايان است آيا چنين حالتى براى نماز اشكال دارد؟

    • ج28 - سايه بدن اشكال ندارد مگر آنكه بطورى باشد كه بدن ديده شود.

     س29 - نماز خواندن با مانتو و لباس خانگى بدون چادر در حالى كه پوشش كامل است چه صورت دارد؟

    • ج29 - اشكال ندارد.

    همراه داشتن چيز نجس در نماز

     س1 - عضو بريده شده، آيا نجس است يا پاك؟ در صورت پيوند زدن آيا مى‏توان با آن نماز خواند؟

    • ج1 - قطع عضوى كه حيات دارد، موجب نجاست آن عضو است و اگر با پيوند زدن جزو بدن شود، خواندن نماز با آن اشكالى ندارد.

    مكان نمازگزار

     س1 - احكام مكلّفين در كرات ديگر مانند، ما مى‏باشد يا وظيفه ديگر دارند؟

    • ج1 - احكام شرعيّه براى همه بشر على السويّه است و مكان، موضوعيّت ندارد.

     س2 - يكى از شرايط قبولى نماز مكان نمازگزار است، آيا خواندن نماز در مراكز تجمّع دراويش و حسينيه‏هاى متعلّق به آنان، اشكال دارد يا خير؟

    • ج2 - در صورتى كه رفتن به اين مراكز، موجب تقويت آنها گردد، شركت در اين جلسات جايز نيست و جواز خواندن نماز در اين مراكز مشكل است.

     س3 - آيا نماز خواندن در مكانى كه نجس، ولى خشك است، جايز است؟

    • ج3 - اگر مكان سجده نباشد، اشكالى ندارد ولى بهتر آن است كه در جاى پاك نماز بخواند.

     س4 - نماز خواندن در زمينهايى كه از مالكين مى‏گيرند و واگذار مى‏كنند چه صورتى دارد؟

    • ج4 - در زمينهايى كه مالك مشخّص و مسلّمى دارد، بايد از مالك اجازه گرفته شود.

     س5 - زمين مزروعى كه سرمايه است و متعلق خمس، فى الحال فروخته شده و منزل مسكونى خريده شده نمازهايى كه در آن خوانده شده چه صورتى دارد آيا اعاده لازم است؟

    • ج5 - چون معاملات معمولابه ذمّه انجام مى‏شود، نماز اعاده ندارد.

     س6 - شخصى فرش منزلش نجس است حال شخص مهمان كه پاى او خيس است مى‏خواهد نماز بخواند آيا اعلام به او واجب است و آيا مسئله اختلافى است؟

    • ج6 - مسئله اختلافى است و به نظر ما بايد اعلام نمايد.

     س7 - اگر خانه كسى غصبى بود و شوهر به زن و بچّه‏ها اجازه خروج نمى‏دهد كه بيرون نماز بخوانند تكليف چيست؟

    • ج7 - در صورتى كه مجبور باشند كه در خانه نماز بخوانند اشكال ندارد امّا اگر فقط منع كرده ولى آنها مى‏توانند در خارج از خانه نماز بخوانند به منع او توجّه نكنند و در خارج از منزل نماز بخوانند.

     س8 - نماز خواندن در مكانى كه امدادگر نمى‏داند صاحبش رضايت دارد يا نه (مثل مأموريتهاى امدادرسانى در زلزله) چگونه است؟

    • ج8 - نماز خواندن صحيح است.

    جا گرفتن براى نماز

     س1 - آيا حكم بطلان نماز در جائى كه قبلاشخص ديگر آن محلّ را با سجّاده‏اى به خود اختصاص داده مخصوص مسجد است يا خير؟

    • ج1 - در صدق غصب، فرقى بين امكنه نيست.

     س2 - اين كه در رساله نوشته شده اگر كسى در مسجد جاى ديگرى را غصب كند( آيا فردى كه جا گرفته هر كس باشد فرقى ندارد اعمّ از بالغ و غير بالغ، عاقل و ديوانه، زن يا مرد، شيعه يا سنّى يا اين كه بايد بالغ شيعى باشد؟

    • ج2 - در تصرّف جاى ديگران به طورى كه موجب صدق غصب باشد، فرقى بين افراد نيست.

    مسائل محرّمه در مسجد

     س1 - در مواليد ائمه طاهرين 7، شعر خواندن و كف زدن در مسجد چه صورت دارد؟

    • ج1 - شعر خواندن اشكال ندارد امّا كف زده نشود.

     س2 - نذرى دادن در داخل مسجد، در ايّام عاشورا و غيره چه صورت دارد؟

    • ج2 - اگر در جاى ديگر، مثل حسينيه و اماكن عمومى اطعام داده شود، بهتر است و اگر با عبادت مزاحمت نداشته باشد و رعايت آداب مسجد را بنمايند، مانعى ندارد.

     س3 - با توجّه به اين كه مجالس ترحيم در مساجد منعقد مى‏گردد و زنان هم در اين مجالس، شركت مى‏كنند و اگر آنها شركت نكنند، چه بسا موجب اختلاف بين فاميل مى‏شود و از طرف ديگر انعقاد اينگونه مجالس در مساجد موجب هتك حرمت مسجد مى‏گردد، زيرا ممكن است خانمها با علم به مسئله بخاطر ايجاد نشدن نگرانى بين فاميل با حالت حيض وارد مسجد شوند، مستدعى است بيان فرمائيد، آيا اقامه چنين مجالسى در مسجد با صدق هتك حرمت جايز است يا خير؟

    • ج3 - برگزارى اينگونه مجالس اگر موجب هتك حرمت مساجد باشد، جايز نيست و بايد سعى شود از مساجدى استفاده گردد كه داراى مكانهايى باشند، كه جز شبستان مسجد از نظر شرعى نباشد.

     س4 - اگر با پسر بچّه‏اى لواط انجام گرفت، آيا مى‏تواند داخل مسجد گردد يا خير و اگر غسل كرد سپس بالغ شد، آيا بايد دوباره غسل كند؟

    • ج4 - چون بچّه تكليفى ندارد، اگر خودش داخل مسجد شود، اشكالى ندارد ولى شخص ديگر اگر مكلّف بود، حقّ ندارد او را به مسجد ببرد و اگر بچه مميز بوده و غسل كرد غسلش صحيح است گرچه احوط آن است كه بعد از بلوغ هم غسل نمايد و اگر قبل از بلوغ غسل نكرد واجب است بعد از بلوغ غسل كند.

     س5 - تزئين مساجد با نقّاشى و كاغذ ديوارى عكس دار و منظره چه صورت دارد؟

    • ج5 - تزئين مساجد، مكروه است و نقّاشى كردن مناظر، اشكال ندارد.

     س6 - احكام ورود كفّار اعمّ از اهل كتاب و غير اهل كتاب به مسجدالحرام و اماكن مقدّسه و ساير مساجد چيست؟

    • ج6 - ورود اهل كتاب به مسجدالحرام جايز نيست و ورود آنان به ساير مساجد و اماكن مشرّفه در صورتى كه موجب هتك نشود، اشكال ندارد.

    عنوان مسجد به چه تحقّق مى‏يابد

     س1 - آيا ساختن مسجد نياز به صيغه مخصوص دارد؟

    • ج1 - صيغه خواندن و يا نماز خواندن در تحقّق مسجديّت كفايت مى‏كند.

     س2 - آيا مى‏شود، زمينى را كه وقف عزادارى سيدالشهداء 7 است مسجد نمود؟

    • ج2 - مسجد نمى‏توان قرار داد اما نماز خواندن در آن اشكال ندارد.

    مسائل متفرّقه مسجد

     س1 - آيا نمايش دادن فيلم و غيره، در مسجد جايز است؟

    • ج1 - از نمايش اينگونه امور، در مسجد اجتناب شود.

     س2 - زدن عكسهاى رجال مملكتى و شهدا و ديگر عكسها در مسجد چه صورت دارد؟

    • ج1 - زدن عكس، در مسجد كراهت دارد.

     س3 - آيا اموال مسجد، مثل منبر در لزوم تطهير هنگام نجاست حكم خود مسجد را دارند؟

    • ج3 - حكم مسجد را ندارند اما اگر نجس بودن آن ها موجب نجاست مسجد یا هتک حرمت مسجد باشد تطهیر آن لازم است.

     س4 - بانيان مسجدى بعلّت ناراحتى شخصى با فردى مى‏گويند ما راضى نيستيم فلانى در مسجد نماز بخواند، وظيفه چيست؟

    • ج4 - رضايت آنها شرط نيست، چون مسجد وقف عموم است.

     س5 - در صورت نبود جا و مكان، آيا مى‏شود نهار يا شام نذرى و يا ترحيم را در مسجد داد؟

    • ج5 - در صورتى كه مزاحمت با عبادت نداشته باشد و مناسبت با مسجد داشته باشد مثل روضه خوانى سيّدالشهداء 7 مانعى ندارد، گرچه بهتر آن است كه غذا در جاى ديگرى مثل حسينيه داده شود.

     س6 - پخش اذان از بلندگوى مسجد، چنانچه موجب ايذاء همسايگان باشد چه صورت دارد؟

    • ج6 - خوب است مانع پخش اذان نشوند و از طرفى هم بلندگو را آن چنان بلند نكنند كه موجب ايذاء شود.

     س7 - آموزش رزمى در مساجد، چه حكمى دارد؟

    • ج7 - در مقام ضرورت اشكال ندارد.

     س8 - با عنايت به اينكه مسجد متعلّق به همگان است، ممانعت از انجام عبادات و يا كارهاى فرهنگى، توسط يك عدّه چه صورت دارد؟

    • ج8 - مسجد از اماكن عمومى است و هيچ كس حقّ ندارد مانع ديگران براى نماز و عبادت گردد و امّا كارهاى فرهنگى، بايد به گونه‏اى باشد كه با شأن مسجد، منافات نداشته باشد.

    احداث، توسعه و تخريب مسجد

     س1 - آيا مى‏شود، از بناى مسجد و زمين آن مغازه ساخت و براى مصارف مسجد اجاره داد؟

    • ج1 - اگر زمين وقف براى مسجد شده، جايز نيست ولى اگر متعلّق به مسجد است، اشكال ندارد.

     س2 - آيا مى‏شود، از زمين مربوط به مسجد، براى رعايت حال روحانى محترمى كه جهت تبليغ مى‏آيد، خانه‏اى ساخت؟

    • ج2 - در صورتى كه زمين براى مسجد وقف شده، جايز نيست امّا اگر متعلّق به مسجد است، اشكال ندارد.

     س3 - مسجدى است در كنار خيابان و تصميم به تعريض خيابان است حال ابلاغ عقب‏نشينى آمده است، تكليف چيست؟

    • ج3 - تخريب مسجد و امثال آن جايز نيست و در صورتى كه مزاحم با امر اهمّى گردد، بايد حاكم شرع اجازه بفرمايد.

     س4 - آيا روى زمين اصلاحات ارضى، مى‏توان مسجد بنا كرد؟

    • ج4 - در صورتى كه مالك اصلى آن مشخّص نباشد، با اجازه حاكم شرع، اشكال ندارد.

     س5 - در قطعه زمينى كه سابقامرتع و چراگاه بوده و بعد به صورت زراعت در آمده، ساختن مسجد چه صورت دارد؟

    • ج5 - چنانچه زمين در ملك شخصى نبوده و متصرّفين بزراعت و امثال آن احياء نموده‏اند، در اين صورت با اجازه متصرّفين احياء كننده، ساختن مسجد در آن مكان اشكالى ندارد.

     س6 - آيا براى ساختن مسجد، رضايت همسايگان لازم است؟

    • ج6 - تحصيل رضايت، لزومى ندارد.

ارسال سوالات شرعی

قبل از ارسال سوال توجه فرمایید :
  • ابتدا به بانک استفتائات مراجعه نموده و چنانچه پاسخ خود را بدست نیاوردید ، سوال خود را برای ما ارسال نمایید ، این بخش تنها پاسخ گوی مسائل شرعی و اعتقادی است ، در غیر این صورت به سوالات دیگر پاسخ داده نمی شود.
  • لطفا سوالات خود را بصورت اختصار ارسال نموده ، همچنین پست الکترونیکی خود را بصورت صحیح درج نمایید .