پخش مستقیم دروس بسم الله الرحمان الرحیم rss بروزرسانی :
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی

دین

  • مسائل دِين

    مستثنيات دين

     س1 - آيا بدهكارى كه فقط خانه دارد، مى‏توان او را مجبور به فروش خانه براى اداى دين كرد؟

    • ج1 - خانه از مستثنيات دين است و نبايد در مقابل بدهكارى فروخته شود.

     س2 - الف - اگر مردى با زنش مشاعامالك منزل مسكونى باشند زوجه مى‏تواند از بابت مهريّه‏اش سهم زوج را به ميزان طلبش تملّك يا مطالبه فروش نمايد يا شامل مستثنيات دين است؟

    ب - اين كه منزل مسكونى مديون از مستثنيات دين شمرده شده شامل ملك مستقلّ است يا مشاع را هم شامل است؟

    • ج2 - الف - اگر بنام كردن خانه به نام همسر باعث نشود كه مرد را از خانه خارج كنند و مرد بتواند بدون هيچگونه منّتى در خانه سكونت داشته باشد، زن مى‏تواند مهريّه را از مرد بگيرد.
    • ب - تفاوتى نمى‏كند.

     س3 - در صورتى كه خريد منزل مسكونى مطابق شأن از وجوهى باشد كه به انحاء مختلف كلاهبردارى، قرض و غيره از مردم گرفته شده و يا اينكه آن وجوه به صورت وديعه نزد او بوده بفرمائيد:

    الف - آيا منزل مسكونى مطابق با شأن مطلقااز جمله مستثنيات دين محسوب مى‏شود؟

    ب - در صورتى كه خريد خانه به قصد فرار از دين يا به قصد عدم ردّ وجوه متعلّق به ديگران باشد اصل معامله چه حكمى دارد؟

    ج - در صورت صحّت معامله مذكور، آيا مى‏توان آن را به نفع طلبكاران به فروش رساند؟

    د - آيا بين صورتى كه شخص از ابتدا به قصد خريد واحد مسكونى اقدام به اخذ وجوه تحت عناوين مختلف نموده با صورتى كه بعد از اخذ وجوه و به قصد فرار از دين اقدام كرده تفاوتى وجود دارد؟

    ه - هرگاه طلب مزبور مهريّه زوجه باشد آيا مشاراليها مى‏تواند منزل مسكونى را جهت استيفاى حقّ خود توقيف كند؟

    • ج3 - الف - اگر با عين پول حرام خريده باشد، از مستثنيات دين محسوب نمى‏شود و اگر به ذمّه خريده باشد جز مستثنيات است.
    • ب - در صورتى كه از عين حرام خريده باشد، معامله باطل و الاّ صحيح است.
    • ج - جز مستثنيات دين است و فروش آن جايز نيست.
    • د - به نظر ما قصد، موجب تفاوت نمى‏شود.
    • ه - توقيف اشكال ندارد ولى نمى‏تواند به ملكيّت خود در آورد.

    فروش اموال بدهكار در مقابل دين

     س1 - اگر كسى بدهى او زياد شده و از پرداخت آن عاجز است، آيا مى‏توان سرقفلى مغازه بدهكار را تصرّف كرد و از اين طريق طلب طلبكاران را پرداخت نمود؟

    • ج1 - سرقفلى مى‏تواند بابت مطالبات و بدهى حساب شود.

    پرداخت دين

     س1 - اگر ماترك ميّت كفايت از دين او نكند، تكليف چيست؟

    • ج1 - نسبت به ديونى كه دارد نسبت سنجى كنند و به طلبكاران بپردازند و شايسته است كه ورثه ديون ميّت را تبرّعابپردازند.

     س2 - اگر مديون چيزى را بعنوان دينى كه دارد، معيّن نمايد آيا ملك طلبكار مى‏شود؟

    • ج2 - در تعيّن، قبض شرط است.

     س3 - مى‏گويند در فشار قرار دادن مديون براى پرداخت بدهى اشكال دارد، حال اگر خود طلبكار در عسرت باشد و نياز مبرم به پول خود داشته باشد تكليف چيست؟

    • ج3 - در صورتى كه وقت مطالبه دين رسيده باشد، مطالبه پول توسط طلبكار اشكال ندارد و در صورتى هم كه صاحب مال در عسرت باشد، مى‏تواند فشار بياورد تا مال را بگيرد.

     س4 - در نزاع بين بدهكار و طلبكار، بدهكار حاضر به پرداخت بدهى نيست شخصى براى جلوگيرى از پيامدهاى بعدى پول طلبكار را از جانب خود مى‏دهد آيا در اين صورت بدهكار برئ‏الذمّه مى‏شود؟

    • ج4 - شخص ميانجى كننده بايد مال را به بدهكار ببخشد و از جانب او به طلبكار بدهد تا بدهكار برئ الذمّه شود.

     س5 - اينجانب مبلغى از شخصى قرض گرفتم الان شكّ دارم كه قرضم را پرداخته‏ام يا خير طرف مقابل هم شكّ دارد كه قرض پرداخت شده يا نه تكليف چيست؟

    • ج5 - البته حكم شرع آن است كه بايد پرداخت كنيد ولى با هم مصالحه نمائيد بسيار خوب است.

     

    خسارت تأخير اداء دين

     س1 - آيا اخذ خسارت در تأخير اداى بدهى در صورتى كه شرط شده باشد، مشروعيّت دارد؟

    • ج1 - جايز نيست و مشروعيّت ندارد مگر اين شرط در ضمن عقد لازمى غير از عقد قرض شده باشد كه آن هم خالى از اشكال نيست.

     س2 - كسى را كه ضامن شده‏ام و وام خود را پرداخت نكرده آيا مى‏توانم جنسى را از او بردارم و بفروشم و بدهى او را پرداخت كنم؟

    • ج2 - از نظر شرعى ضامن بايد بدهكارى وام گيرنده را خود پرداخت كند آنگاه مى‏تواند جنس را از وام گيرنده به عنوان گرو بردارد تا در صورتى كه وام گيرنده بدهى خود را پرداخت نكرد، آن را بفروشد و طلب خود رابردارد.

    متفرّقات دين

     س1 - اگر مديون هنگام پرداخت بدهى به طلبكار تذكّر ندهد كه اين وجه از بابت بدهى است، آيا در صورت آگاهى يا عدم توجّه طلبكار، بدهكار برئ الذمّه مى‏شود؟

    • ج1 - در صورتى كه مال پرداخت شده همراه با قرينه‏اى است كه نشان مى‏دهد به عنوان پرداخت دين است، برئ الذمّه مى‏شود ولى در صورتى كه هيچ قرينه‏اى نباشد برئ الذمّه شدن بدهكار، خالى از اشكال نيست.

     س2 - اگر شخصى وام در جهت خاصّ و ناظر به يك موضوعى از بانك و يا صندوق قرض الحسنه‏اى بگيرد آيا بعد از دريافت وجه مى‏تواند اين پول را به كسى قرض بدهد؟

    • ج2 - نمى‏شود و بايد فقط در همان راهى كه معيّن شده صرف گردد.

     س3 - اگر وصىّ ثلث اموال ميّت را به صورت دين برداشت، بعد از گذشت چند سال، آيا بايد همان مبلغ يوم القرض را بدهد يا بيشتر؟

    • ج3 - اگر به صورت نقدى تبديل شد و به ذمّه گرفت همان مبلغ را بدهكار است، مگر كاملااز ماليّت ساقط شود يا به منزله آن باشد، كه در اين صورت احتياط در دادن قيمت فعلى است.

     س4 - در صورتى كه شخص بدهكار، هيچ اطّلاعى از صاحبان طلب نداشته باشد، براى پرداخت بدهيهاى خود چگونه عمل كند؟

    • ج4 - در صورتى كه طلبكاران محصور در چند نفر هستند و به شخصه آنها را نمى‏شناسد، بايد از همه آنها حلاليّت بطلبد و در صورتى كه به هيچ وجه امكان ندارد كه اطّلاع پيدا كند، جز مجهول المالك است و بايد به حاكم شرع تقديم شود.

     

ارسال سوالات شرعی

قبل از ارسال سوال توجه فرمایید :
  • ابتدا به بانک استفتائات مراجعه نموده و چنانچه پاسخ خود را بدست نیاوردید ، سوال خود را برای ما ارسال نمایید ، این بخش تنها پاسخ گوی مسائل شرعی و اعتقادی است ، در غیر این صورت به سوالات دیگر پاسخ داده نمی شود.
  • لطفا سوالات خود را بصورت اختصار ارسال نموده ، همچنین پست الکترونیکی خود را بصورت صحیح درج نمایید .