پخش مستقیم دروس بسم الله الرحمان الرحیم rss بروزرسانی :
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی

قسم

  • مسائل قسم

    احكام قسم

     س1 - دو نفر دوست مرتكب عمل زشتى شدند يكى از آنها توبه كرد و قسم ياد كرد به ترك آن لكن دوست ديگر آن را وادار به همان عمل زشت نمود و تهديد كرد كه اگر اجابت نكنى خودكشى مى‏كنم آيا شكستن قسم براى او جايز است يا خير و آيا كفّاره دارد؟

    • ج1 - شكستن قسم جايز نيست و در صورتى كه قسم شرعى باشد و مخالفت كند، موجب كفّاره است و اينگونه تهديدها، نمى‏تواند مجوّز شكستن قسم باشد.

     س2 - قسمهايى كه از روى ناراحتى يا عصبانيت خورده مى‏شود آيا عمل به آنها واجب و تركش كفّاره دارد؟

    • ج2 - عمل به آن واجب نيست.

     س3 - قسم خوردم كه كفّاره روزه قسمهاى گذشته را كه شكسته‏ام بگيرم لكن در بين روزه با همسرم مجامعت كردم، آيا ادامه كفّاره صحيح است يا خير و آيا عمل بنده از روى اضطرار بوده يا نه و نيز قسم شكسته شده، چه حكمى دارد؟

    • ج3 - چون روزه بابت كفّاره قسم بوده اقوى بنظر ما آن است كه اگر وظيفه‏اش روزه بوده بايد مجدّداسه روز روزه را از سر بگيرد و جهت كفّاره قسم دوّم كه شكسته است نيز بايد سه روز روزه ديگر بگيرد و صدق عرفى اضطرار، در اينگونه موارد مشكل است.

     س4 - شخصى قسم خورده، آيا پدر تنها مى‏تواند قسم فرزند را به هم بزند، جدّ و حاكم شرع چطور؟ همچنين آيا شوهر مى‏تواند قسم زن را به هم بزند؟

    • ج4 - پدر و جدّ و زوج، مى‏توانند قسم فرزند و همسر خود را بر هم بزنند ولى در مورد حاكم شرع در جائى كه لزوم بر هم زدن را تشخيص دهد بايد به صورت اعمال ولايت باشد.

     س5 - آيا كفّاره روزه حنث قسم كه سه روز است بايد پشت سر هم انجام شود يا لازم نيست؟

    • ج5 - توالى شرط است.

     س6 - آيا اگر شخصى بگويد به قرآن من چنين نكرده‏ام يا مى‏كنم اين صيغه قسم حساب مى‏شود؟

    • ج6 - به اينگونه قسمها، قسم شرعى صدق نمى‏كند.

     س7 - اگر انسان قسم بخورد يا نذر يا عهد كند كه چهار ركعت نماز مستحبّى مانند نماز عصر، سه ركعت نماز مستحبّى مانند نماز مغرب، يك ركعت نماز مستحبّى مانند نماز وتر بخواند بيان نمائيد اين قسم يا عهد يا نذر و عمل به آن چه حكمى دارد؟

    • ج7 - اين نحوه قسم يا نذر مشروعيّت ندارد.

    متفرّقات

     س1 - فرموده‏اند متعلّق نذر بايد رجحان داشته باشد چنانچه كسى قسم بخورد و به زنش بگويد اگر به جايى كه من راضى نيستم بروى تو را خواهم زد آيا اين قسم منعقد مى‏شود و در صورت انعقاد چقدر بايد زن را بزند؟

    • ج1 - انعقاد چنين قسمى مورد اشكال است.

     س2 - اگر كسى قسم خورد يك ماه پشت سر هم مثلاروزه بگيرد اگر در بين مانعى پيش آمد وظيفه او در مقابل قسمى كه خورده چيست؟

    • ج2 - اگر ماه مشخّصى را معيّن كرده و مانع شرعى يا مانعى كه عرف آن را مانع مى‏داند پيش آيد كه نتواند در آن وقت معيّن، روزه بگيرد نگرفتن روزه باعث حنث قسم نمى‏شود و كفّاره هم ندارد و اگر ماه معيّنى نيست بلكه مطلق، قسم خورده و مانعى پيش آيد بايد در وقت ديگرى يك ماه متوالى روزه بگيرد گرچه قبل از مانع هم روزهائى را روزه گرفته باشد و اگر مانع سفر باشد و قسم به صورتى خورده كه هم در سفر و هم در حضر بتواند روزه بگيرد، در اين صورت بايد در سفر هم روزه بگيرد و سفر مانع نيست و اگر قسم را به طور مطلق خورد سفر مانع است و بايد بعد از سفر يك ماه متوالى هم روزه بگيرد.

     س3 - اينجانب كه مشغول تحصيل بوده و تا مقطع دانشگاه رسيده‏ام پدرم قسم ياد كرده كه ديگر نگذارد به تحصيل ادامه دهم آيا پدرم مى‏تواند قسمش را عمل نكند؟

    • ج3 - انعقاد اينگونه قسمها خالى از اشكال نيست و لذا نبايد به قسم عمل كند و عمل نكردن آن موجب كفّاره نيست.

     س4 - آيا قسم خوردن به كتابت هم محقّق مى‏شود؟

    • ج4 - به نظر ما قسم به كتابت مورد اشكال است.

ارسال سوالات شرعی

قبل از ارسال سوال توجه فرمایید :
  • ابتدا به بانک استفتائات مراجعه نموده و چنانچه پاسخ خود را بدست نیاوردید ، سوال خود را برای ما ارسال نمایید ، این بخش تنها پاسخ گوی مسائل شرعی و اعتقادی است ، در غیر این صورت به سوالات دیگر پاسخ داده نمی شود.
  • لطفا سوالات خود را بصورت اختصار ارسال نموده ، همچنین پست الکترونیکی خود را بصورت صحیح درج نمایید .