پخش مستقیم دروس بسم الله الرحمان الرحیم rss بروزرسانی :
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی

عزاداری

  • مسائل عزادارى

    احكام عزادارى

     س1 - جوانانى كه عاشقانه در عزادارى امام حسين 7 شركت مى‏نمايند ولى نماز نمى‏خوانند، آيا اجر و مزدى مى‏برند؟

    • ج1 - ترك نماز عقوبت شديد دارد كه اميد است كسى به آن مبتلا نشود، گرچه اجر عزادارى بر سيّدالشهداء 7 جاى خود را دارد ولى آن جبران كننده نمى‏باشد بلكه خواندن نماز بر عزاداران واجب است پس خوب است كه رفتارهاى اباعبدالّله را سرمشق و الگوى خود قرار دهند.

     س2 - آيا بودن چلچراغ و علم و غيره در دسته‏جات سينه‏زنى منشاء تاريخى دارد؟

    • ج2 - ظاهرااينها از زمان صفويه پديد آمده است جهت ارائه آنچه در كربلا بوده و واژگون گرديده و مشعلها و چلچراغ وسيله روشنايى آن زمان بوده است كه امروزه علائم و نشانه دسته‏ها قرار گرفته است.

     س3 - شركت روحانى در مراسم شبيه‏خوانى و تعزيه‏دارى با وضع فعلى چه صورت دارد؟

    • ج3 - اين بستگى به وضع تعزيه‏دارى در آن محيط دارد، چه بسا صلاح نيست، خصوصااگر موجب وهن مجالس وعظ و عزادارى باشد.

     س4 - استفاده از طبل و سنج و نى و غيره در هيئات عزادارى چگونه است؟

    • ج4 - هر چيزى كه از ادوات و آلات لهو باشد استفاده از آن، محلّ اشكال است.

     س5 - آيا كمك كردن براى تزئين چلچراغ ثواب دارد يا خير؟

    • ج5 - در صورتى كه جز شعائر باشد، ثواب دارد.

     س6 - زنجير زدن در عزادارى سيّدالشهداء 7 چه حكمى دارد؟

    • ج6 - عزادارى سيّدالشهداء 7 چون يكى از مهمترين شعائر دينى و مذهبى است، بايد هر چه بهتر برگزار شود، البتّه با رعايت مقرّرات شرعيّه پس زنجيرزنى و مانند آن در صورتى كه احراز ضرر براى انسان حاصل نشود، وجهى براى حرمت بنظر نمى‏رسد.

     س7 - قمه زدن در عزادارى امام حسين 7 چه صورت دارد؟

    • ج7 - اگر باعث آمدن خون و سبب مجروحيّت شود، مشروعيّت ندارد

     س8 - سينه‏زنى خانمها با رعايت حجاب در مجامع عمومى چه حكمى دارد؟

    • ج8 - در مجامع عمومى كار پسنديده‏اى نيست و بايد اجتناب گردد.

     س9 - آيا تعزيه‏دارى و شبيه‏خوانى جايز است؟

    • ج9 - بنظر ما چون تعزيه‏دارى و شبيه‏خوانى در بسيارى از موارد موجب هتك حرمت به ساحت مقدّس بزرگان دين مى‏گردد، بايد اجتناب شود مخصوصااگر مزاحمت با مجالس وعظ و سوگوارى داشته باشد.

     س10 - در ايّام عاشورا زنان به دنبال هيئتهاى عزادارى به راه مى‏افتند و بعضابا حجاب نامناسب و زننده موجب جلب توجّه نامحرمان مى‏شوند و لذا خواهران جلسات مخصوصى تشكيل داده و خود مستقلابه عزادارى مى‏پردازند آيا مورد تائيد است؟

    • ج10 - اگر در مكانى مطمئن باشند و موجب فساد نگردد، عزادارى خواهران بسيار پسنديده و نيكو خواهد بود.

     س11 - نظر مبارك در مورد سينه‏زنى به صورت لخت و عريان چيست؟

    • ج11 - خوب است سينه زدن بطور متعارف انجام گيرد تا انسان دچار محذوراتى نگردد.

     

    مرثيه و مديحه سرائى براى ائمه اطهار و مسائل آن

     س1 - بعضى از مدّاحان اهل بيت در صحبتها و اشعار خود اينگونه بيان مى‏كنند »من سگ حسينم« و بعد صداى سگ در مى‏آورند و در جاى ديگر بيان مى‏كنند «لااله الاّ على» و يا «لااله الاّ زهرا» و همچنين مى‏گويند كه «على جان يا حسين جان نمى‏دونم چى مى‏شد اگر خدا تو را نداشت» و «من حسين اللهيم» يا «من على اللهيم» آيا گوش دادن به نوارهاى مدّاحى ايشان و شركت در مجالس آنها چه حكمى دارد؟ بر فرض عدم جواز آيا استماع نوارهاى ايشان كه از اين اشعار شبهه‏ناك در آنها نيامده هم اشكال دارد؟

    • ج1 - مدّاحان اهل بيت 7 نبايد از اينگونه الفاظ كه موجب هتك حرمت به ساحت مقدّس ائمه اطهار صلوات اللّه عليهم اجمعين و سؤ استفاده دشمنان اسلام مى‏شود، استفاده كنند.

     س2 - بعضى از مادحين و ذاكرين ائمه ابيات و اذكارى را مى‏گويند كه به ظاهر شرك است مانند لا اله الاّ زهرا، اگر فلك سنگم زند من حسين اللهيم آيا اينها موجب تكفير است؟

    • ج2 - اطلاق كفر به آنها مشكل است و نمى‏توان آنها را تكفير نمود و بايد مادحين ائمه 7 توجّه داشته باشند كه از الفاظى كه موجب وهن مقام شامخ حضرات ائمه 7 مى‏گردد، اجتناب نمايند و الفاظى به كار نبرند كه دشمنان اسلام از آن سؤ استفاده نمايند.

     س3 - در بعضى از مجالس جشن و تولّد ائمه علاوه بر مدّاحى و دست زدن حضّار بعضى از مدّاحان روال مجلس را عوض كرده و شروع به نوحه خوانى، مرثيه سرائى، سينه زنى و ( مى‏پردازند آيا اين عمل مايه بدعت در دين و حرام نيست؟

    • ج3 - بدعت نيست و اشكال ندارد ولى دست زدن به نظر ما جايز نيست.

    اطعام در مجالس عزادارى

     س1 - يك هيئت مذهبى كه در طول سال در اعياد و وفيات ائمه 7 جلساتى برگزار مى‏كند در ماه محرّم برنامه اطعام ندارد و لذا حواله روغن و برنج كه از طرف دولت جهت هيئت تخصيص داده مى‏شود را گرفته و كالاى آن را تهيّه و به فروش مى‏رساند تا در ماههاى غير محرّم صرف مصارف هيئت نمايد آيا اين عمل جايز است يا خير؟

    • ج1 - ظاهرابا فرض مذكور جايز نيست و لازم است اجتناب گردد.

    پوشيدن لباس سياه براى ائمه

     س1 - آيا پوشيدن لباس سياه در عزاى امام حسين7 و ديگر ائمه رجحان شرعى دارد؟

    • ج1 - رجحان دارد.

     س2 - آيا نماز خواندن با لباس سياه مربوط به عزادارى امام حسين7 مكروه است؟

    • ج2 - كراهت ندارد.

    استفاده از آلات موسيقى در مراسم عزادارى

     س1 - استفاده از طبل، سنج و شيپور در عزادارى ائمه چه حكمى دارد؟

    • ج1 - حرام نيست ولى توصيه هم نمى‏شود و در صورتى كه از آلات لهو استفاده شود حرام است.

     س2 - گاهى در هنگام گوش دادن نوارهاى عزادارى بدن انسان بدون اختيار يا با اختيار هماهنگ با آهنگ و ريتم نوار تكان مى‏خورد آيا اين حكم رقص را دارد؟

    • ج2 - حكم رقص را ندارد ولى اگر موجب نشاط زياد گردد جايز نيست.

     س3 - نى زدن و فلوت در عزادارى چه صورت دارد در اشعار عرفانى مثل حافظ و استماع آن چگونه است؟

    • ج3 - استفاده از آنچه كه مناسب مجالس لهو و لعب باشد، جايز نيست و استماع آن نيز حرام مى‏باشد.

    قمه زنى و امثال آن

     س1 - سينه زدن با تيغ و يا زنجير زدن با زنجيرى كه داراى چاقو و يا تيغ مى‏باشد و منجر به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مى‏شود چه حكمى دارد؟

    • ج1 - اگر باعث آمدن خون و سبب مجروحيّت نشود اشكالى ندارد.

     س2 - حكم قمه زنى يا خراش دادن بدن يا به شدّت به خود زدن در مجالس عزادارى ائمه چيست؟

    • ج2 - اگر باعث آمدن خون و سبب مجروحيّت نشود مانعى ندارد.

     س3 - نظر شما در مورد عزادارى امام حسين 7 و همچنين زنجير زنى و قمه زنى و بيرون آوردن لباس زمان سينه زنى چيست؟

    • ج3 - عزادارى و تكريم امام حسين 7 و اصحابش از شعائر اللّه است و لذا بايد اين شعائر بزرگداشت گردد البته به شرط آنكه موجب وهن اسلام نشود و لذا واجب است از كارهايى كه موجب ايذاء بدن و صدمه شديد و خونريزى مى‏شود اجتناب كرد و همچنين بايد از بيرون آوردن لباس در اجتماعاتى كه غير محارم هستند، اجتناب گردد.

    تعزيه

     س1 - شبيه شدن به ائمه در مراسم تعزيه خوانى چه صورتى دارد؟

    • ج1 - به نظر ما جايز نيست مگر با نقاب، آن هم در صورتى كه هتك حرمت نباشد.

    متفرّقات عزادارى

     س1 - با توجّه به شكل صليبى علم و نصب مجسمه‏هاى حيوانات ذى روح كه از قديم الايّام هم موجود نبوده بلكه محصول عصر حاضر است و با قيمت گزاف هم خريدارى مى‏شود و داراى نقش و نگار است نگهدارى آن چه حكمى دارد؟

    • ج1 - استفاده از علامات و ابزارى كه بعنوان وسائل عزادارى امام حسين7 بكار مى‏رود اشكال ندارد (البته غير از آلات لهو و لعب) و همچنين نگهدارى مجسمه حرام نيست و اينكه واقعاشكل صليب باشد، ثابت نيست امّا شايسته است كه مؤمنين از ترويج اينگونه وسائل اجتناب نمايند مخصوصااگر مصداق اسراف باشد، حرام است.

     س2 - طواف بر دور ضريح ائمه چه صورتى دارد؟

    • ج2 - دور زدن بر ضريح ائمه هيچگونه اشكالى ندارد.

     س3 - آمدن زنان با وضع نامناسب به دنبال هيئتهاى عزادارى كه موجب بروز گناهان و آلودگيهائى مى‏شود چه صورت دارد؟

    • ج3 - با وضعى كه اشاره گرديده اگر موجب مفسده است، حرام است و در صورتى كه خواسته باشند در مراسم عزادارى شركت نمايند بايد جوانب حجاب و عفاف را مراعات نمايند.

ارسال سوالات شرعی

قبل از ارسال سوال توجه فرمایید :
  • ابتدا به بانک استفتائات مراجعه نموده و چنانچه پاسخ خود را بدست نیاوردید ، سوال خود را برای ما ارسال نمایید ، این بخش تنها پاسخ گوی مسائل شرعی و اعتقادی است ، در غیر این صورت به سوالات دیگر پاسخ داده نمی شود.
  • لطفا سوالات خود را بصورت اختصار ارسال نموده ، همچنین پست الکترونیکی خود را بصورت صحیح درج نمایید .