پخش مستقیم دروس بسم الله الرحمان الرحیم rss بروزرسانی :
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی

موسیقی و فیلم و نمایش

  • مسائل موسيقى و فيلم و نمايش

    موسيقى و غنا

     س1 - استفاده از موسيقى چه صورت دارد؟

    • ج1 - موسيقى مطرب حرام است و در مشكوكات اشكال ندارد.

     س2 - شنيدن آواز زن و مرد با موسيقى چه حكمى دارد؟

    • ج2 - اجتناب شود، زيرا مصداق غنا است.

     س3 - آوردن و اجرت دادن به افرادى كه در عروسى ساز ميزنند و هم چنين تماشا كردن آنها، چه حكمى دارد؟

    • ج3 - در رابطه با ساز حرام، هر نوع كارى كه در مساعدت اين عمل باشد حرام است، در نتيجه گرفتن اجرت و پرداختن آن نيز حرام مى‏باشد و شركت در چنين مجلسى جايز نيست.

     س4 - آيا دهل و ساز زدن در مراسمات جشن عروسى كه صرفابراى سرگرمى جوانان مى‏باشد، جايز است؟

    • ج4 - استفاده كردن از دهل و ابزارى كه در مجالس لهو و لعب بكار برده مى‏شود، حرام و غيرمشروع است چه براى سرگرمى باشد يا غير آن.

     س5 - آيا دايره زدن هنگام عروسى كه فقط زنان در خانه هستند جايز است؟

    • ج5 - انتظار مى‏رود خواهران دينى حتّى‏المقدور از اين گونه آلات استفاده نكنند.

     س6 - در منطقه ما رسم است كه هنگام اصلاح صورت داماد زنان و مردان جمع شده دايره مى‏زنند و ريش داماد را با تيغ مى‏زنند آيا جايز است؟

    • ج6 – مسلماً حرام است.

     س7 - استفاده از موسيقى كه در آن مدح پيامبر 9 و اهل بيت 7 شده باشد، آيا جايز است؟

    • ج7 - استماع موسيقى كه مناسب با مجالس لهو باشد، حرام است و لو در او مدح ائمه 7 خوانده شود.

     س8 - آيا شنيدن صداى زنى كه اهل بيت را مدح مى‏نمايد جايز است؟

    • ج8 - بهتر آن است كه از استماع صداى زنان اجنبيّه خصوصااگر تك‏خوانى باشد، اجتناب شود.

     س9 - استفاده از طبل و سنج و شيپور و نى در مراسم سينه‏زنى و زنجيززنى چه صورت دارد؟

    • ج9 - بر مؤمنين و عزاداران است كه از آلات و ابزارى كه چه بسا در مجالس لهو و لعب از آنها استفاده مى‏شود كه بعضاهم حرام است اجتناب بنمايند و حرمت مجالس عزادارى را حفظ كنند.

     س10 - موزيك كلاسيك و موسيقى كه از راديو و تلويزيون پخش مى‏شود چه حكمى دارد؟

    • ج10 - هر نوع موسيقى كه مناسب با مجالس لهو باشد، شنيدنش حرام است.

     س11 - سرود خواندن چه حكمى دارد و اگر همراه با آن موزيك باشد، چه حكمى دارد؟

    • ج11 - اگر مناسب با مجالس لهو باشد اشكال دارد، و در صورت مشكوك بودن مانعى ندارد.

     س12 - آيا دست زدن مردان به صورت دسته جمعى جايز است هم چنين دست زدن در مجلس و غير آن اگر موجب تحريك بعضى شود، چگونه است و آيا دست زدن زنان در مجلس زنانه چه صورت دارد و حكم زدن روى قابلمه و امثال آن كه آلت لهو نمى‏باشند، چيست و مولودى خوانى در مجالس مولودى چه حكمى دارد؟

    • ج12 - دست زدن نزد ما مطلقاجايز نيست چه از طرف مردان باشد يا زنان و چه در مجالس و غير آن و بنابر احتياط از زدن روى قابلمه هم اجتناب شود و مولودى خوانى اگر مناسب مجلس لهو نباشد و يا مشكوك باشد، اشكال ندارد و در غير اين صورت جايز نيست.

     س13 - آموزش ديدن بچّه‏ها و نواختن موسيقى چه حكمى دارد؟

    • ج13 - حرام است.

     س14 - پخش موسيقى شاد بمناسبت ميلاد ائمه 7 از مسجد چگونه است؟

    • ج14 - به نظر ما جايز نيست.

     س15 - در خصوص موسيقى ملاك و ميزان در طرب‏انگيز بودن آن است يا اينكه انسان از حالت خودش خارج شود؟

    • ج15 - ملاك طرب بودن است.

     س16 - فرق رقص و غنا چيست؟

    • ج16 - رقص از مقوله حركت است ولى غنا از مقوله صوت است يعنى رقص حركات موزون بدنى را مى‏گويند ولى غنا، خواندن با ترجيع را مى‏گويند.

     س17 - حكم زدن و گوش دادن دف، دايره، تنبك و ارگ چيست و آيا رقص محلّى (تركه بازى) با نى حماز چه حكمى دارد؟

    • ج17 - زدن آلات مذكور جايز نيست و گوش كردن به آنها اگر مصداق موسيقى مطرب است حرام است و الاّ اشكال ندارد و رقص هم حرام است.

     س18 - نظر شما درباره معناى غنا و موسيقى و حكم آن چيست؟

    • ج18 - به نظر ما آنچه مبناى حرمت است غنا است كه بعضى از مصاديق موسيقى را شامل مى‏شود و لذا موسيقى غير مطرب حرام نيست و حتى مشكوك آن هم اشكال ندارد و به نظر ما غنا از مقوله لهو و آهنگ است نه از مقوله لفظ و كلام پس هر لحن و آهنگى كه موجب شود خفتى در نفس ايجاد گردد، به نظر ما حرام است.

     س19 - طشت زدن، دايره زدن، همراه با كف زدن و شعر خواندن در عروسى در صورتى كه تحريك كننده و مفسده‏انگيز نباشد چه حكمى دارد؟

    • ج19 – بعید نیست در شب زفاف امور مذکوره برای خانمها اشکال نداشته باشد گر چه ترک آن توصیه می شود.

     س20 - حضرتعالى لهو را چگونه معنى مى‏كنيد؟

    • ج20 - مراد از لهو هر چيزى است كه انسان را از ياد خدا غافل كند بطورى كه از انجام گناه هيچگونه ابايى نداشته باشد.

     س21 - گوش دادن به موسيقى ايرانى كه از خارج از ايران به ايران فرستاده مى‏شود (خواننده زن باشد يا مرد) چه حكمى دارد؟

    • ج21 - به اينگونه آوازها و موسيقيها گوش داده نشود زيرا بيشتر آنها جز موسيقى و غناى محرّم است.

     س22 - گاهى اوقات مدّاحان اشعار خود را با چه چه مى‏خوانند حكم آن چيست؟

    • ج22 - اگر صدق غنا كند و بطورى كه معمولادر مجالس لهو و لعب عمل مى‏شود، خوانده شود حرام است و همچنين اگر همراه با چه چه باشد خالى از اشكال نيست و فرقى بين مضامين نمى‏كند ولى اگر يقين به غنا نباشد و مشكوك باشد حرام نيست.

     س23 - اگر تحت تأثير شنيدن نوار آواز يا موسيقى به تنهايى، شخص به حالت گريه و حزن يا خنده و شادى (حالى به حالى شدن) بيفتد آيا اين حكم غنا را دارد؟

    • ج23 - يكى از تعاريفى كه براى غنا شده است همين است كه شخص از حالت طبيعى خارج شود و لذا بايد اجتناب شود.

     س24 - آيا استعمال آلات و ابزار موسيقى بطور كلّى و مطلق جايز نيست؟

    • ج24 - آن قسم از آلاتى كه فقط در موسيقى حرام استفاده مى‏شود، استعمال آنها حرام است ولى قسمى كه هم در موسيقى حرام و هم درموسيقى حلال يا مشكوك استفاده مى‏شود بستگى به نحوه استفاده از  آن دارد اگر در حرام استفاده مى‏شود حرام و الاّ حلال است.

     س25 - گوش كردن صداى تك خوانى زن، جمع خوانى زن و گروهاى كر مختلط چه حكمى دارد و آيا تمامى نوارهايى كه وزارت ارشاد به آنها مجوّز تكثير مى‏دهد محكوم به حليّت است؟

    • ج25 - گوش دادن به تك خوانى زن حرام است ولى بقيّه موارد اگر مصداق غنا و مستلزم حرام نبوده و مفسده‏اى نداشته باشد، اشكال ندارد و مجوّز وزارت ارشاد دليل بر حليّت نيست.

    فيلم و نمايش

     س1 - نشان دادن چهره كامل چهارده معصوم 7 ذر حالات زير چه حكمى دارد :

    الف - نشان دادن چهره كامل بدون هيچ گونه تغيير در چهره‏پردازى؟

    ب - نشان دادن چهره كامل همراه با گريم بگونه‏اى كه بيننده با كمى دقّت مصنوعى بودن را بفهمد؟

    ج - استفاده كردن از اشخاصى كه در تمام مدّت بازيگرى خود، فقط نقش ائمه را بازى مى‏كنند؟

    د - استفاده از بازيگرانى كه فقط نقشهاى مثبت را بازى مى‏كنند؟

    • ج1 - به نظر ما به تصوير كشيدن و نشان دادن چهره ائمه اطهار 7 و انبياء عظام و حضرت زهرا (س) در تمام موارد فوق جايز نيست و أشكال مختلف كه در سئوال آمده است در حرمت و عدم جواز تفاوتى نمى‏كند.

     س2 - ميزان و ملاك جهت ارتباط همكارى زنان و مردان در راديو و تلويزيون در هنرهاى تصويرى و نمايشى چيست؟

    • ج2 - به نظر ما اينگونه ارتباطات جايز نيست، مگر ضرورتى ايجاب كند كه وجود آن هم در اينگونه موارد مشكل است.

     س3 - آيا زن و مرد مى‏توانند به جاى يكديگر نقش بازى كنند؟

    • ج3 - جايز نيست.

     س4 - بازيگرانى كه نقش زن و شوهر يا مادر و فرزند را در فيلمهاى خانوادگى بازى مى‏كنند، براى ابراز احساسات عاطفى از كلماتى مانند عزيزم و جانم و دوستت دارم استفاده مى‏كنند، چه صورت دارد؟

    • ج4 - به نظر ما اينگونه ارتباطات جايز نيست مگر در مقام ضرورت باشد.

     س5 - نشان دادن زنان معصوم و مقدّس با نقاب يا بدون آن چه حكمى دارد؟

    • ج5 - با نقاب اشكال ندارد و امّا بدون نقاب اگر مثل حضرت زهرا (س) نشان داده شود، جايز نيست امّا ساير بانوان مقدّس در صورتى كه نشان دادن آنها موجب هتك حرمت نباشد، اشكال ندارد.

     س6 - آيا مى‏توان چهره بزرگانى چون حضرت عباس 7 و حضرت زينب (س) را نشان داد؟

    • ج6 - در غير معصومين اگر موجب هتك حرمت نباشد، اشكال ندارد ولى در معصومين جايز نيست.

     س7 - سخن گفتن به جاى معصومين 7 در فيلم چه حكمى دارد؟

    • ج7 - اگر موجب هتك حرمت نباشد اشكال ندارد.

     س8 - چنانچه سوژه يا موضوع فيلم اقتضا كند كه بازيگران زن مسلمان يا غير مسلمان حجاب كامل يا اصلاحجاب را رعايت نكنند، ساخت نمايش و تماشاى چنين فيلمى چه حكمى دارد؟

    • ج8 - در زن غير مسلمان اگر جاهائى از بدن كه معمولاآنان نمى‏پوشانند مشخّص باشد، اشكال ندارد امّا در زن مسلمان اگر فيلم بصورتى است كه منجر به نظر حرام و امثال آن مى‏شود براى خود زن و ديگران كه به او نگاه مى‏كنند، حرام است و ساخت آن هم خالى از اشكال نيست و امّا تماشا و نمايش آن فيلم، اگر بينندگان، زن رامى‏شناسند و يا به صورت مستقيم است، نگاه كردن حرام و در غير اين صورت اشكال ندارد.

     س9 - در آغوش گرفتن دختر يا پسر مميّز توسط نامحرم در صورتى كه نقش محارم را ايفاء كند، چه حكمى دارد؟

    • ج9 - از آغوش گرفتن بچّه مميّز اگرچه موجب فتنه و تحريك نگردد، خوب است اجتناب گردد.

     س10 - تظاهر به كارهاى حرام در صورت ضرورت نقش در فيلم چه حكمى دارد؟

    • ج10 - در صورتى كه باعث ترويج اينگونه اعمال نگردد و فتنه‏اى بر آن بار نشود اشكال ندارد.

     س11 - حكم به نمايش گذاشتن تصاوير ابزار ساخت شراب و هروئين چيست؟

    • ج11 - در صورتى كه باعث ترويج مسائل منكر گردد جايز نيست.

     س12 - نمايش زنانى كه حدّ پوشش شرعى را رعايت نمى‏كنند و نقش آنان چنين حالتى را اقتضاء مى‏كند، چه حكمى دارد؟

    • ج12 - در مواردى كه ضرورت ايجاب نكند، بايد اجتناب گردد.

     س13 - نظر شما در مورد ارتباطات جمعى مانند هنر، سينما، صدا و سيما و.... چيست؟

    • ج13 - از آنجا كه اسلام و معارف حقّه ائمه طاهرين عليهم السلام بهترين و كاملترين دستورات و سيره زندگى را به ما مى‏آموزد و آنچه كه در روايات در مورد سئوال به آن پرداخته شده است استقبال از تمدّن و مظاهر آن است بگونه‏اى كه هرچه مى‏تواند مردم را به معارف دينى و مبانى قرآن و اهل بيت عليهم السلام نزديك كند در اسلام ممدوح و پسنديده است و بدان تشويق گرديده است و هر چه كه انسان را از هدف نهائى خلقت كه همان عبادت و كمال انسانى است، دور مى‏سازد ممنوع و مذموم و نهى گرديده است و لذا سينما و فيلم و صدا و سيما و شعر و هنر اگر در راه خدمت به معارف اسلام و قرآن و اهل بيت عليهم السلام قرار گيرد مورد تائيد است ولى آنچه كه اكنون در ممالك غربى به آن دامن زده مى‏شود، ترويج بى‏بند و بارى و دور كردن اذهان و قلوب مردم از خدا و دين است كه جايز نيست و هرگونه فعلى كه باعث تقويت اينگونه برنامه‏هاى فاسد گردد حرام و در آن دنيا موجب سرافكندگى و خسران خواهد بود.

     س14 - به منظور تنبّه و توجّه تماشاچى به نتيجه اعمال، آيا مى‏توان صحنه‏هاى روز قيامت را به تصوير كشيد و از آنجا كه نمايش اين صحنه مستلزم نمايش چهره فرشتگان عذاب و رحمت است بازى هنرپيشگان در نقش فرشتگان چه حكمى دارد؟

    • ج14 - در صورتى كه هتك نباشد اشكال ندارد به شرط آنكه موجب ترويج خشونت و بد جلوه كردن مسائل قيامت نشود.

     س15 - نگاه كردن به فيلم زنان بى حجاب چه حكمى دارد و آيا در اين مسئله بين مسلمان، كافر و بين فيلم مستقيم و غير مستقيم فرقى هست؟

    • ج15 - اگر زنان مسلمان هستند و آنها را نمى‏شناسند و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نيست، نگاه كردن اشكال ندارد و در زن غير مسلمان هم به شرط آنكه مفسده‏اى نباشد، اشكال ندارد ولى در فيلمهايى كه بازيگران آن مسلمان هستند، در فيلم زنده و مستقيم اگر آنان بدحجاب هستند اجتناب شود.

     س16 - آيا زن مى‏تواند با كلاه گيس بطورى كه موهاى خودش كاملاپوشيده باشد نقش زنان بى حجاب را بازى كند و آيا در اين مسئله بين موى انسان، موى حيوان و موى مصنوعى تفاوتى هست؟

    • ج16 - به نظر مى‏رسد كه تفاوتى بين موى خود و موى مصنوعى نباشد زيرا در تأثير تفاوتى نمى‏كند.

     س17 - در صورتى كه زنان غير مسلمان بدون مراعات حجاب اسلامى به ايفاى نقش بپردازند اولانگاه كردن عوامل توليد به اين زنان چه حكمى دارد؟ ثانيانگاه كردن تماشاچيان به فيلم آنها چه حكمى دارد؟ ثالثادر صورت جواز تا چه حدّى از بدن ايشان را مى‏توان نمايش داد آيا جواز منحصر به موى سر است يا شامل ساير اعضاى بدن مثل پا و دست و بازو نيز مى‏شود و در صورت دوّم آيا عورتين را نيز شامل مى‏شود يا خير؟

    • ج17 - ج اوّل : اشكال ندارد با شرايط مندرجه در جواب سئوال سوّم.
    • ج دوّم : اشكال ندارد با شرايط مرقومه در جواب سئوال سوّم.
    • ج سوّم : مقدارى از بدن را كه معمولااهل كتاب در بين خود باز نگه مى‏دارند اگر قصد ريبه نباشد، اشكال ندارد.

     س18 - آيا زن و مرد محرم مثل زن و شوهر مى‏توانند در فيلم همديگر را لمس كنند، ببوسند يا در آغوش بگيرند و آيا حكم اين مسئله در صورتى كه زن و مرد محرم نقش دو محرم يا دو نامحرم را بازى كنند متفاوت است؟

    • ج18 - به طبع اوّلى اشكال ندارد ولى چون موجب تحريك و چه بسا سؤ ظنّ و يا ريبه خواهد بود، جايز نيست.

     س19 - ديدن اينگونه روابط (با فرض سئوال بالا) براى بيننده فيلم چه حكمى دارد؟

    • ج19 - در صورتى كه موجب ريبه و تحريك نگردد اشكال ندارد  

     س20 - رعايت حجاب بر دختران نابالغ در فيلم و غير فيلم تا چه حدّ لازم است؟

    • ج20 - چون ممكن است بد آموزى داشته باشد بايد در حدّ امكان پوشيده باشد.

     س21 - لمس كردن دختران نابالغى كه در نقش زنان بالغ بازى مى‏كنند براى مردان نامحرم و لمس پسران نابالغى كه در نقش مردان بالغ بازى مى‏كنند براى زنان نامحرم چه حكمى دارد؟

    • ج21 - در صورتى كه تشخيص بد و خوبى را ندهند و ريبه‏اى در كار نباشد اشكال ندارد.

     س22 - ساختن فيلم در ارتباط با آموزش مسائل جنسى چه حكمى دارد؟

    • ج22 - خالى از شبهه نيست بلكه بايد اجتناب شود.

     س23 - بازى كردن مرد درنقش زن و زن درنقش مرد چه حكمى دارد؟

    • ج23 - اجتناب گردد.

     س24 - نمايش زنان بى‏حجاب با هنرپيشه‏هاى مصنوعى (نقاشى متحرّك و تصاوير كامپيوترى) چه حكمى دارد؟

    • ج24 - در صورتى كه موجب تهييج و ريبه گردد حرام است.

     س25 - مونتاژ بدن برهنه زنان كافر با چهره هنرپيشه‏هاى مسلمان بوسيله كامپيوتر بطورى كه خيال شود همان زن است كه برهنه شده چه حكمى دارد و اگر به جاى بدن زن كافر با تصاوير كامپيوترى مونتاژ شود چه حكمى دارد؟

    • ج25 - جايز نيست.

     س26 - به تصوير كشيدن تخيّلات و داستانهايى كه دستمايه آنها تخيّل و اوهام مى‏باشد چه حكمى دارد؟

    • ج26 - صرف تخيّل اشكال ندارد ولى اگر موجب بدآموزى باشد اشكال دارد.

     س27 - نمايش محرّمات بدون اينكه در واقع حرامى انجام شود (مثل نمايش شرب خمر بوسيله آب يا نمايش قمار بدون شرط بندى و قصد بازى) چه حكمى دارد؟

    • ج27 - در صورتى كه موجب بدآموزى شود اشكال دارد.

     س28 - نمايش رقص بر فرض اينكه اصل رقص را حرام بدانيم در فيلم چه حكمى دارد و آيا بين رقصهاى آيينى و غير آيينى تفاوتى هست؟

    • ج28 - از اينگونه نمايشها در بين مسلمانان اجتناب گردد زيرا موجب بدآموزى است.

     س29 - ساخت فيلمهاى ترسناك براى سرگرمى چه حكمى دارد؟

    • ج29 - در صورتى كه موجب فساد باشد حرام است.

     س30 - نمايش صحنه‏هاى ترسناك يا صحنه‏هاى فجيع كشتار و شكنجه در فيلم به عنوان بخشى از داستان و ماجراى يك فيلم چه حكمى دارد؟

    • ج30 - در صورتى كه موجب فساد باشد حرام است.

     س31 - نمايش مجامعت حيوانات درفيلمهاى مستند چه‏حكمى دارد؟

    • ج31 - در صورتى كه موجب فساد و ريبه و تهييج باشد حرام است.

     س32 - گوش دادن به صداى زن خواننده براى مردان چه حكمى دارد (در صورتى كه آواز از باب غنا حرام نباشد) مونتاژ اينگونه تصنيفات بر روى فيلم يا تصوير خود خواننده چه حكمى دارد؟

    • ج32 - در صورتى كه مهيّج باشد حرام است.

     س33 - زنهايى كه در بعضى فيلمها در نقش همسر با افراد گوناگون بازى مى‏كنند، از نظر شرعى چه صورت دارد؟

    • ج33 - به نظر ما جايز نيست.

    س34 _ آيا مشاهده تصاوير و صداى مردان و زنان نامحرم از تلويزيون، كه بعضاً حجاب را بطور كامل رعايت نمى‏كنند براى بينندگان و شنوندگان جايز است و آيا در اين خصوص تفاوتى میان فیلمهای ایرانی و خارجی و هم چنین پخش مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد؟

    • ج34 - حكم ديدن تصاوير از تلويزيون حكم ديدن عكس را دارد البتّه ديدن زنهاى غيرمسلمان، اگر وضع حجاب آنها بگونه‏اى نباشد كه هيجان انگيز باشد حکم دیدن  اشكال ندارد و امّا در فيلمهاى مستقيم ديدن نامحرمان خالى از اشكال نيست خصوصا اگر زنهاى ايرانى و مسلمان باشند.

    س35 - ديدن فيلمهاى خارجى در تلويزيون كه زنها بدون حجاب در آنها نقش بازى مى‏كنند، مخصوصابراى جوانان، كه چه بسا تحت تأثيرات اخلاقى سوء قرار بگيرند، چه صورت دارد؟

    • ج35 - البتّه مؤمن اگر از ديدن چنين فيلمهايى اجتناب نمايد خوب است خصوصااگر جوانان باشند، بلكه اگر احتمال دهد ديدن آن موجب وقوع در فتنه و فساد مى‏شود، در اين صورت ديدنش حرام است  

    س36 - نگاه كردن به تلويزيون در حالى كه كشورهاى خارجى را مى‏گيرد چه حكمى دارد؟

    • ج36 - در صورتى كه مشتمل بر فيلمهاى مبتذل يا آهنگ مناسب مجالس لهو و لعب و غنا باشد ديدن و شنيدن آن حرام است.

    به تصوير كشيدن چهره معصومين 7

     س1 - نظر شما با استناد به متون دينى اسلام (قرآن و احاديث) در مورد به تصوير كشيدن چهره پيامبر چيست؟

    • ج1 - به نظر ما به تصوير كشيدن چهره حضرت رسول اكرم 9 جايز نيست.

     س2 - نظر اسلام در مورد به تصوير كشيدن چهره همه پيامبران (اولوالعزم و ساير پيامبران تبليغى) چيست؟

    • ج2 - خالى از شبهه نيست مخصوصااگر موجب هتك باشد حرام است.

     س3 - نظر اسلام در مورد به تصوير كشيدن چهره امامان چيست؟

    • ج3 - جايز نيست.

     س4 - نظر اسلام در مورد استفاده از يك شخص در نقش پيامبر و امامان در سينما و تلويزيون چيست؟

    • ج4 - بازى نمودن نقش پيامبران و ائمه اطهار7 و حضرت زهرا (س) بصورت كامل جايز نيست.

     س5 - اخيرابطور گسترده ديده مى‏شود چهره معصومين 7 نقّاشى شده و با شكلهاى مختلف كه مناسب با شأن آنها نيست در بازار عرضه و به فروش رسانده مى‏شود كه بعضاً پاره و در زير پا ريخته مى‏شود خريد و فروش و نگهدارى و از بين بردن آنها چگونه است؟

    • ج5 - چون نسبت اين عكسها به معصومين 7 صحيح نيست و در بسيارى از موارد موجب هتك مى‏گردد، از مؤمنين درخواست مى‏گردد اينگونه عكسها را ترويج نكنند و از خريد آن بپرهيزند.

     س6 - در صورتى كه نمايش زندگى و چهره معصومين در فيلم مستلزم هيچگونه اهانتى به ساحت مقدّس آن حضرات نباشد و مردم را به تأسّى و الگوپذيرى از روشها، منشها و اخلاقيات آن بزرگواران ترغيب نمايد :

    اوّلا: بازى هنرپيشگان در نقش معصومين چه حكمى دارد؟

    ثانيا: نشان دادن چهره هنرپيشه به جاى چهره معصوم و نمايش حركات و سكنات معصوم مثل راه رفتن، نشستن، برخاستن، غذا خوردن و خوابيدن چه حكمى دارد؟

    ثالثا: آيا مى‏توان به منظور آب و تاب دادن و جذابيّت بخشيدن به داستان سخنانى را كه از معصومى صادر شده از زبان معصوم ديگرى بيان كرد؟

    رابعا: آيا مى‏توان براى به تصوير كشيدن مواضع فكرى معصوم واقعه‏اى را به تصويركشيد كه اتّفاق نيفتاده مثلامى‏دانيم كه همه معصومين در مقابل ستمگران محكم و استوار بوده‏اند حال اگر فرض كنيم در زندگى يكى از معصومين اتّفاقى نيفتاده كه حضرت معصوم در مقابل ستمگرى ايستادگى كند يا تاريخ آن را براى ما نقل نكرده باشد آيا مى‏توان داستانى را ساخت و تصوير كرد تا روحيه ظلم ستيزى معصوم 7 نمايش داده شود؟

    • ج6 - اوّل و دوّم : با فرض مرقوم اشكال ندارد ولى از نظر ما اشكال موضوعى دارد كه كمتر مى‏توان احراز نمود كه بر نمايش گذاشتن چهره معصومين 7 هتك حرمت نباشد.
    • سوّم : در صورتى كه قطعاً از معصومى مشخص نقل شده و از معصوم ديگر نقل نگرديده نسبت دادن صحيح نيست ولى اگر نقل شده ولى به معصوم مشخصى نسبت داده نشده و يا نمى‏دانيد كه از كدام معصوم نقل شده مى‏توان به هر كدام از معصومين نسبت داد و تفحّص هم لازم نيست.
    • چهارم : جايز نيست زيرا نسبت دادن به معصوم است در كارى كه انجام نشده.

    ديدن فيلمهاى ناهنجار

     س1 - آيا ديدن فيلمهاى سكسى و مبتذل حرام است؟

    • ج1 - جايز نيست.

     ديدن زنهاى بى‏حجاب در فيلمها و عكسها

     س1 - ديدن عكس نامحرم بدون ريبه چه صورت دارد و فرقى بين آشنا و ناشناس وجود دارد يا خير؟

    • ج1 - اگر زن را نمى‏شناسد و بدون ريبه باشد حرام نيست ولى اگر آن را مى‏شناسد جايز نيست.

     س2 - ديدن زنهاى بى‏حجاب آرايش كرده در فيلمها در صورتى كه بازيگر مسلمان يا غير مسلمان باشد چه صورت دارد؟

    • ج2 - بازيگران مسلمان زن در صورتى كه آنها را مى‏شناسند جايز نيست ولى در بازيگران زن غير مسلمان اگر خوف وقوع در حرام نباشد اشكال ندارد.

    استفاده از ماهواره

     س1 - استفاده از ماهواره براى برنامه‏هاى علمى چه حكمى دارد؟

    • ج1 - براى استفاده در مواردى كه منفعت محلّله دارد اشكال ندارد اگرچه با شرايط روز امكان استفاده صحيح از آن براى همگان ميسّر نيست.

     س2 - استفاده از ماهواره چگونه است و آيا آزاد نمودن آن جايز است؟

    • ج2 - با توجّه به مقتضيات زمان و برنامه‏هائى كه از ماهواره‏ها پخش مى‏گردد كه معمولابراى از بين بردن فرهنگ اصيل و مبانى اسلام عزيز است به نظر ما آزاد نمودن آن جايز نيست.

    استفاده از برنامه‏هاى راديو و تلويزيون

     س1 - آيا استماع تمام برنامه‏هاى صدا و سيما از نظر شرعى جايز است؟

    • ج1 - نمى‏توان تائيد كلّى كرد.

     س2 - نگاه كردن خانمها به فيلمهاى ورزشى كه از تلويزيون پخش مى‏شود در حالى كه مردان پوشش كافى را ندارند چه حكمى دارد؟

    • ج2 – در غیر فیلمهای مستقیم و زنده حكم عكس را دارد و لذا اگر او را مى‏شناسد نگاه كردن جايز نيست و الاّ اشكال ندارد ولى در فيلمهاى مستقيم و زنده، اگر ورزشكاران مسلمان هستند اجتناب شود و همه اين موارد در صورتى است كه مهيّج و فسادانگيز نباشد و الاّ نگاه حرام است.

     س3 - اخيرادر فيلمها فحّاشى و الفاظ ركيك مشاهده مى‏شود آيا اشكال ندارد؟

    • ج3 - اگر موجب ترويج فحّاشى و خدشه‏دار شدن عفّت عمومى و ادب جامعه گردد حرام است.

     س4  - نگاه كردن دختران به بازى فوتسال پسران بطور مستقيم و يا از تلويزيون چه حكمى دارد؟

    • ج4 - بطور مستقيم جايز نيست ولى اگر غير مستقيم باشد و ريبه‏اى هم نداشته باشد اشكال ندارد.

    هنر

     س1 - آيا مى‏توان هنر را رده‏بندى فقهى (حلال و حرام، مكروه و مباح) كرد؟

    • ج1 - مصاديق هنر به حرام و مكروه و مباح تقسيم مى‏شود حرام مانند موسيقى لهوى، مكروه مانند نقّاشى ذى روح، مباح مانند صنايع دستى.

     س2 - سابقه اين رده‏بندى چگونه است؟

    • ج2 - اين تقسيم به صدر اسلام بر مى‏گردد گرچه تحت عنوان هنر بحث نشده باشد.

     س3 - دلايل شرعيه بر حلّيت و حرمت هنر چه مى‏تواند باشد؟

    • ج3 - دلائل مختلفى دارد كه هر كدام تحت عناوين خاصّى بايد بررسى گردد كه در اين مختصر نمى‏گنجد.

     س4 - تطوّر زمانى و تغيير مكانى در شرعيّت هنر چه نقشى را بازى مى‏كند؟

    • ج4 - به نظر مى‏رسد تطوّر زمانى كمتر نقش داشته باشد.

     س5 - آيا دلايل حرمت يا حلّيت در گذر زمان دچار قبض و بسط مى‏شوند، تغيير در اين دلايل چگونه است؟

    • ج5 - پاسخ اين سئوال در جواب سئوال چهارم مشخص شد كه زمان نمى‏تواند تغييرى حاصل كند مگر آنكه در مصاديق خاصّ از روايات شرائط خاصّى استفاده گردد كه زمان بتواند تغييرى حاصل كند و يا زمان، موضوع را تغيير دهد كه حكم هم تغيير پيدا كند.

     س6 - شرعيّت هنر اطلاق بر معنا دارد يا قالب و يا هر دو؟

    • ج6 - هنر بمعناى عام هم در قالب و هم در معنا و يا هر دو مصداق دارد ولى در مصاديق متفاوت است.

     س7 - فلسفه تحريم برخى از گونه‏هاى هنرى در فقه چگونه ارزيابى مى‏شود؟

    • ج7 - هر كدام تحت عناوين خاصّى قرار مى‏گيرند و ادّله حرمت هر كدام مخصوص به خود آن مى‏باشد مثل لهوى بودن و حرمت تجسيم و عناوين ديگر.

     س8 - آزادى هنر و هنرمند در شريعت چگونه لحاظ مى‏شود؟

    • ج8 - آزادى بمعناى مطلق در اسلام وجود ندارد بلكه تمام افعال انسان از نظر اسلام محدود به حدود خاصّ و معيّنى است كه در همان محدوده، انسان آزاد است كه هنر و هنرمند هم از اين قاعده مستثنى نيست.

     س9 - آيا موضع فقه در برابر هنر فقط محدود به داورى است يا شامل هدايت آن و در مقياس وسيعتر مشتمل بر ارائه چهارچوبى معيّن براى هنر با جهت‏گيرى دينى نيز هست؟

    • ج9 - اسلام در برابر هنر، ارائه دهنده چهارچوب معيّنى است كه داورى بعد از آن ارشادها و هدايتها قرار دارد.

     س10 - آيا تغيير معرفت دينى يك فقيه موضع فقه را نيز در قبال هنر دچار تغيير و چالش مى‏كند؟ اگر چنين است آيا اين بدين معنى خواهد بود كه فقه داورى ثابتى درباره هنر ندارد؟

    • ج10 - اين مطلب به نظر ما صحيح نيست مگر آنكه تغيير موضوع حاصل شود كه فقيه روى آن تغيير، حكمى را تغيير دهد.

     س11 - آيا فقه طالب و طرفدار نوعى هنر ايدئولوژيك است؟ و آيا هنر دينى همان ايدئولوژيك است؟ ساختار و ويژگيهاى آن دو چگونه است؟

    • ج11 - هر هنرى كه تحت ضوابط ارائه شده از جانب فقه باشد مورد تائيد است گرچه عنوان ايدئولوژيك صدق نكند.

    لباس روحانيت و فيلم

     س1 - آيا در سريالها و فيلمها به عنوان يك روحانى و ملبّس ايفاى نقش نمودن براى اينجانب را با حفظ مراتب شرعى و شئون روحانيت اجازه مى‏فرمائيد؟

    • ج1 - اگر شئونات روحانيت كاملاحفظ مى‏شود و موجب استخفاف روحانيت و لباس او نمى‏گردد، اشكال ندارد و مسئوليت اين عمل به عهده خود شخص است.

     س2 - ايفاى نقش سازنده و مثبت در جهت تنوير افكار نسبت به حدود و معارف و اخلاق اسلامى با حفظ حدود شرعى بدون لباس روحانى را اجازه مى‏فرمائيد؟

    • ج2 - اگر باعث نشود كه عدم تقيّد شخص به لباس روحانيت در بين مردم رواج پيدا كند، اشكال ندارد.

     س3 - با توجّه به اينكه از نعمت صوت حسن برخوردار هستم خواندن اشعار مدايح و مصائب و موعظه با حفظ حدود شرعى و انتشار آن به صدا و سيما با لباس روحانى و بدون لباس روحانى را اجازه مى‏فرمائيد؟

    • ج3 - با شرايط فوق اشكال ندارد.

     س4 - آيا بازيگرى هنرمندان غير طلبه با لباس طلبگى چه صورت دارد؟

    • ج4 - چون در بسيارى از موارد موجب هتك است اجتناب نمايند گرچه اگر هتك نباشد اشكال ندارد.

ارسال سوالات شرعی

قبل از ارسال سوال توجه فرمایید :
  • ابتدا به بانک استفتائات مراجعه نموده و چنانچه پاسخ خود را بدست نیاوردید ، سوال خود را برای ما ارسال نمایید ، این بخش تنها پاسخ گوی مسائل شرعی و اعتقادی است ، در غیر این صورت به سوالات دیگر پاسخ داده نمی شود.
  • لطفا سوالات خود را بصورت اختصار ارسال نموده ، همچنین پست الکترونیکی خود را بصورت صحیح درج نمایید .