پخش مستقیم دروس بسم الله الرحمان الرحیم rss بروزرسانی :
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی

دعا

  • مسائل دعا

    دعاها

     س1 - خواندن زيارت جامعه كبيره در حرم حضرات معصومين يا در غير آنجا (مثلاً در مسجد يا در منزل يا در حرم امامزادگان) به قصد ورود يا رجاء چه حكمى دارد؟

    • ج1 - زيارت جامعه را در هر مكان و خطاب به ائمه معصومين 7 به قصد رجاء بخوانيد.

     س2 - انتساب زيارت معروف به »زيارت ناحيه مقدّسه« به امام زمان (عج) چقدر صحّت دارد؟

    • ج2 - مقرون به صحّت است و در روايات متعدّده وارد شده.

     س3 - آيا خواندن ادعيه زير در زمانهاى زير به قصد ورود يا رجاء مستحبّ است؟

    الف - دعاى كميل در شب جمعه و شب نيمه ماه شعبان

    ب - دعاى توسّل در شب چهارشنبه

    ج - دعاى ندبه در روز جمعه و در اعياد مبارك فطر، قربان و غدير خم

    د - دعاى سمات در عصر روز جمعه

    هـ - دعاى عرفات در عصر روز عرفه

    ى - دعاى جوشن كبير و صغير در شب نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوّم ماه مبارك رمضان

    • ج3 -اگر به قصد ورود آورده شود هم اشکال ندارد البته دعاى توسّل اختصاص به شب معيّنى ندارد و لذا هر زمان كه خوانده شود به قصد ورود انجام مى‏گيرد.

     س4 - در دعاى معروف آمده »و السرّ المستودع فيها« حال مرجع ضمير فيها چيست؟

    • ج4 - حضرت زهرا (س) مرجع ضمير است.

    كرامات

    س1 - سالهاست كه موضوع كرامات و كارهاى خارق العاده امامزادگان گرامى و علماى گرام و سادات معظّم نقل مجالس عوام و خواصّ است و عدّه زيادى از مردم به آن سخت معقتدند امّا عدّه كمى هم هستند كه متأسفانه به اين مسائل اعتقاد ندارند لطفاً حكم مسئله را بيان فرمائيد؟

    • ج1 - كرامات امامزادگان و علماء قطعاانجام شده و در بسيارى موارد شاهد اينگونه كرامات هستيم و لذا نبايد اين كرامات نفى گردد گرچه ممكن است همه كرامات نقل شده صحيح نباشد.

     س2 - آيا معجزه فعل خداست يا فعل امام؟

    • ج2 - فعل امام است ولى با اذن خدا.

     س3 - احتراماهمانگونه كه مستحضريد در زرآباد قزوين درختى وجود دارد كه هر سال در روز عاشوراى حسينى از آن درخت خون جارى مى‏شود با عنايت به اينكه تاكنون در خصوص اين درخت مطالب مختلفى شنيده شده است خواهشمند است در رابطه با عدم حقيقت يا حقيقت وجودى اين درخت و در صورت صحّت و واقعيت موضوع در رابطه با پاك يا نجس بودن اين خون نظر مبارك را مرقوم فرمائيد؟

    • ج3 - اينگونه كرامات از خاندان عصمت و طهارت 7 بسيار ديده شده و در روايات متعدّدى به اين مسئله تصريح دارد كه در هنگام شهادت حضرت اميرالمؤمنين 7 از زير سنگ خون جارى شد و يا آسمان و زمين در هنگام شهادت امام حسين 7 خون گريست و لذا اينگونه مسائل هيچ استبعادى ندارد و اين درخت فوق الذكر را بسيارى از علماء از نزديك مشاهده نموده و شهادت به وجود خونبارى اين درخت در روز عاشورا داده‏اند كه مورد وثوق و قبول و اطمينان است و خونى كه از آن جارى مى‏شود پاك و بعضى از اجلّه ذكر كرده‏اند كه بسيار معطّر هم مى‏باشد.

     

    اهل بيت 7

     س1 - دليل قيام امام حسين 7 از نظر شما چيست؟

    • ج1 - دليل قيام امام حسين 7 توسط خود آن حضرت بيان شده كه مبارزه با ظلم و فساد و اجراى امر به معروف و نهى از منكر و اصلاح امّت جدّش پيغمبر اكرم9 است.

     س2 - آيا اعتقاد به موضوعى به عنوان دليل سيدالشهداء 7 براى قيام ، امرى تقليدى است يا مى‏توان به شنيده‏ها اكتفاء نمود و يا آنچه را كه عقلائى‏تر تشخيص داديم دليل قيام بدانيم؟

    • ج2 - با توجّه به جواب و سئوال فوق مشخص مى‏شود كه دليل قيام امام حسين 7 از جمله چيزهايى است كه شهادت تاريخ و قرائن عقليه بر آن دلالت مى‏كند زيرا قيام شخص در برابر ظلم امرى عقلانى است.

     س3 - آيا امام هرگاه اراده نمايد علم برايش حاصل مى‏شود و به جزئيات زمان و مكان و فوت خود آگاه است و ثبوت اين مسئله كلامى مى‏باشد يا روائى؟

    • ج3 - هر گاه اراده كند آگاه است و ثبوت آن هم، هم كلامى است و هم روائى.

     س4 - آيا احاديثى كه لعن به ظالمين و غاصبين در حقّ ائمه 7 را داراى ثوابى بيش از ذكر صلوات بيان نموده‏اند در نظر حضرتعالى صحّت دارند؟

    • ج4 - در بعضى موارد، قضيه به همين صورت است.

     س5 - در مورد پرسش قبلى سبّ ظالمين و غاصبين در حقّ ائمه 7 با رعايت ضوابط تقيّه چه حكمى دارد؟

    • ج5 - سبّ ظالمين در موارد تقیه جايز نيست.

     س6 - در روايتى آمده كه اهل بيت پيامبر9 روز اربعين از شام به طرف مدينه حركت كرد ولى ورود اهل بيت به كربلا در روز اربعين را علمائى مانند علامّه مجلسى در زادالمعاد، فاضل بيرجندى در وقايع العشور محدث قمّى در منتهى الامال و دكتر آيتى در بررسى تاريخ عاشورا ردّ فرموده‏اند نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟

    • ج6 - به نظر ما استبعادى ندارد كه در اربعين اوّل اهل بيت به كربلا رسيده باشند.

     س7 - لعن و ناسزا گفتن به فرزندان ائمه مانند جعفر كذّاب و يا به همسر پيامبر مانند عايشه چه صورت دارد؟

    • ج7 - لعن و ناسزا به فرزندان ائمه 7 جايز نيست.

     س8 - دلائل عصمت حضرت زهرا (س) چيست؟

    • ج8 - آيه تطهير و بسيارى از ادّله ديگر كه براى استفاده مى‏توانيد به كتاب زهراى اطهر (س) مرحوم علامّه امينى 6مراجعه فرمائيد.

     س9 - آيا در قرآن آيه‏اى براى اثبات امامت حضرت على 7 و فرزندان على 7 داريم يا خير؟

    • ج9 - آيات دالّ بر اثبات امامت بعضى تصريح دارد مثل آيه انما وليكم الله و رسوله ... (سوره مائده آيه 55)و بعضى هم به اين شكل صراحت ندارد.

     س10 - شرايط ظهور امام زمان (عج) چيست؟

    • ج10 - شرايط ظهور بر دو قسم است : يك قسم مربوط به حضرت حقّ تعالى است كه به حسب مفاد بعضى از اخبار هرگاه كه مشيّت حضرت حقّ به ظهور امام تعلّق گرفت، شمشير ذوالفقار به قدرت الهى به سخن مى‏آيد و حضرت را دستور به قيام مى‏دهد و اينكه در چه هنگام اين واقعه عظيم اتّفاق مى‏افتد كسى نمى‏داند جز ذات بارى تعالى – نوعى ديگر مربوط به ملّت است كه بايد زمينه ظهور از نظر تقوى و تهذيب نفس و تزكيه اعمال و افعال فراهم گردد تا با آمدن آن بزرگوار همه تحت فرمان صاحب الامر بوده و در انتظار صدور فرمان باشيم.

     س11 - چگونه براى ظهور آن حضرت آمادگى پيدا كنيم؟

    • ج11 - پاسخ اين سئوال از قسمت دوّم جواب بالا روشن مى‏شود.

     س12 - از لحاظ وضعيت جهان و جهانيان (چه از نظر اقتصادى و مادّى و چه از نظر معنوى و حكومتى و ...) چه فرقى بين قبل از ظهور امام زمان (عج) و بعد از ظهور ايشان وجود دارد؟

    • ج12 - فرق فاحشى بين زمان قبل از ظهور و بعد از آن وجود دارد چه از نظر علمى كه در روايت است كه علم 27 جزء است كه تا هنگام ظهور دو جزء آن براى مردم كشف مى‏شود و 25 قسم آن در زمان حضرت رشد پيدا مى‏كند و چه از نظر اقتصادى كه در حدّ اعتدال در سراسر جهان و بين تمامى طبقات بشر بوجود خواهد آمد بگونه‏اى كه همه نسبت به هم مهربان و زندگانى در بين مردم بدون هيچ اجحاف و زورگوئى تحقّق مى‏يابد زيرا تمامى حركات مردم برخواسته از رشد فكرى، علمى و تعقّلى مى‏باشد و عدل و داد در سراسر عالم حكم فرماست البته زير نظر حاكم مطلق، مجسمه عدل و داد، حضرت حجّت (عج) كه نه قلم، قدرت نوشتن و نه زبان، توان توصيف و نه عقل مى‏تواند آن وضع را درك كند انتظار داريم تا حضرتش ظهور و لياقت درك محضرش را خدا به ما مرحمت فرمايد.

     س13 - چگونه مى‏توان ديگران را نسبت به امام زمان (عج) و ظهور ايشان آگاه كرد؟

    • ج13 - بوسيله توجّه دادن به روايات و انجام اعمال منتظر واقعى، مى‏توان در اين خصوص رسالت واقعى را انجام داد.

     س14 - با توجّه به ظلم و ستم و فساد و تباهى كه هر روز در جهان بيشتر و بيشتر مى‏شود و همينطور با توجّه به رشد فكرى جهانيان نسبت به اسلام واقعى و با به وقوع پيوستن اكثر علامات غير حتميه كه در مورد ظهور امام زمان (عج) آمده است آيا احتمال ظهور امام در عصر كنونى مى‏رود يا خير؟

    • ج14 - بر حسب دستورات ائمه 7 كه برخواسته و نشأت يافته از منبع وحى است ما موظّفيم در هر عصر و زمان منتظر ظهور حضرت باشيم و احتمال و اميد فرج را داشته باشيم زيرا اين اميد و انتظار است كه دلها را شاد و اعمال ما را جهت و جامعه را حيات مى‏بخشد.

    فرق ضالّه

     س1 - نظر مبارك را در مورد صوفيه بيان فرمائيد؟

    • ج1 - بعضى از فرق صوفيه مسائلى دارند كه به اثبات رسيده، فرقه‏هاى خطرناكى هستند ولى بعضى فرق ديگر هم كه اينگونه مسائل را ندارند، همين مقدار كه در مقابل عموم مردم مسلمان برنامه‏هايى خارج از برنامه‏هاى عادى مسلمانان مانند خانقاه و برنامه‏هاى آن دارند، مورد تائيد نيستند و به جوانان و مردم متدّين و مؤمن توصيه مى‏گردد كه با اين فرقه‏ها همكارى ننمايند كه چه بسا موجب پشيمانى در دنيا و آخرت خواهد بود.

     س2 - اگر فردى بهائى بميرد و براى او در مسجد مسلمانها ختم بگيرند و براى او طلب عفو و بخشش كنند و برايش قرآن بخوانند حكمش چيست؟

    • ج2 - اگر در حالى كه معتقد به اعتقادات بهائيت است بميرد، مسلمانان نبايد براى آنها در مساجد مجلس ختم برگزار نمايند و طلب عفو و بخشش هم براى آنها نگردد.

     س3 - لطفانظر خود را در مورد مكتب شيخيه بيان و بفرمائيد ازدواج با آنان چگونه است؟

    • ج3 - كتب اين فرقه مورد تائيد نيست و اشكالات مختلفى به اصل مكتب و فرقه آنها وارد است و از ازدواج با آنها خوددارى گردد.

    استخاره

     س1 - آيا استخاره با قرآن يا تسبيح يا انواع ديگر آن صحيح مى‏باشد و در صورت صحّت، كداميك بر ديگرى اولى مى‏باشد؟

    • ج1 - استخاره انواع مختلف دارد مثل استخاره ذات الرقاع با تسبيح و يا استخاره با قرآن و همه صور آن صحيح است كه مى‏توانيد به كتاب شريف مفاتيح الجنان مراجعه نمائيد.

     س2 - آيا حضرات معصومين 7 براى خود يا ديگران استخاره نموده‏اند يا خير و اگر خير چرا؟

    • ج2 – غالب روایات استخاره در مورد به جا آوردن نماز استخاره و یا طلب خیر از خداوند و خواندن ادعیه خاص است اما در برخی روایات نیز استخاره اهل بیت علیهم السلام به قران نیز وارد شده است

     س3 - اگر كسى كثيرالاستخاره مى‏باشد آيا عمل او به استخاره‏ها صحيح است؟

    • ج3 - مورد استخاره در جايى است كه انسان بعد از مشورت و تفكّر و تعقّل در كارها باز مردّد مى‏شود كه در آن مورد بايد استخاره نمايد.

     س4 - چرا اگر جواب استخاره بد شود حتمابايد آن عمل را ترك نمود ولى اگر خوب باشد انسان مى‏تواند به آن استخاره عمل نكند؟

    • ج4 - سزوار است كه مطابق استخاره عمل شود چه خوب و چه بد آيد ولى معمولااستخاره‏ها با اين نيّت انجام مى‏شود كه اگر خوب آمد بتوانيم عمل كنيم و چون با اين نيّت انجام مى‏شود پس ترك آن هم مانعى ندارد.

     س5 - آيا عمل به استخاره (با شرايط صحيح آن) واجب است؟

    • ج5 - عمل به آن وجوب ندارد ولى سزاوار است كه عمل شود.

    س6 - فرق استخاره و قرعه‏اى كه همراه با طلب خيرخواهى نمودن از خداوند است چيست؟

    • ج6 - خيلى تفاوتى ندارند.

     س7 - آيا تكرار استخاره در موضوعى صحيح است، يعنى استخاره بد بيايد و انسان دوباره استخاره نمايد و يا به عكس؟

    • ج7 - تكرار استخاره صحيح نيست مگر شرائط تغییر کند.

     س8 - استخاره يك فرد براى ديگرى صحيح است يا خير، چرا؟

    • ج8 - به نظر مى‏رسد اشكالى نداشته باشد در صورتى كه با اجازه او باشد.

     س9 - استخاره در مورد واجب و مستحبّ و مباح و مكروه و حرام چه صورتى دارد؟

    • ج9 - استخاره در مورد حرام، صحيح نيست و در مورد واجب هم اگر در اصل فعل و ترك خواسته باشد استخاره كند، صحيح نيست.

     س10 - آيا اگر فاعل استخاره شخصى سيّد باشد اولى بر عام است يا خير چرا؟

    • ج10 - به نظر نمى‏رسد از اين جهت تفاوتى داشته باشد.

     س11 - اكثر مردم عوام هستند، آيا مطرح نمودن استخاره از طرف دين مبين اسلام ، زمينه‏اى براى جلوگيرى از فكر و عقل در بين مردم نمى‏شود، چرا؟

    • ج11 - خير زيرا همانطور كه ذكر شد استخاره بعد از مشورت و تعقّل و تفكّر انجام مى‏شود يعنى چنانچه بعد از استشاره و تفكّر و تعقّل به جايى نرسيد آن وقت نوبت به استخاره مى‏رسد.

     س12 - براى اينكه انسان به استخاره‏اى كه نموده عمل نكند بايد چه كارى انجام دهد تا مورد غضب خداوند واقع نشود؟

    • ج12 - در هنگام نيّت عزم انجام و يا فعل آن را نكند يعنى اينكه بعد از انجام استخاره اگر بخواهد، بتواند خلاف آن را انجام دهد.

     س13 - استخاره نمودن زنان چه صورتى دارد، چه فاعل استخاره و چه مفعول باشند؟

    • ج13 - اشكال ندارد.

     س14 - استخاره براى ازدواج چه مقدار حجّت شرعى دارد و انسان بايد با چه نيّتى براى ازدواج استخاره نمايد؟

    • ج14 - البته تذكّر داده شد كه استخاره بعد از مراحل ديگرى است خصوصادر مورد ازدواج كه احتياج به تحقيق و بررسى درباره فرد مورد نظر نيز دارد و اگر بعد از اين هم ترديد وجود داشت، با اين نيّت كه آيا با فرد مورد نظر ازدواج نمودن صلاح است، استخاره شود.

     س15 - اگر استخاره خوب بيايد و بعداانسان در مورد آن سختى و مشكلات و ضرر ببيند مى‏گويند خِير و صلاح شما در همان بوده، خب در اين صورت استخاره چه معنا دارد، چون در حالت عادى نيز هر امرى براى انسان مؤمن واقع مى‏شود خِير و صلاح او مى‏باشد؟

    • ج15 - در روايت داريم كه فرموده‏اند اگر انسان در كارى مردّد شود و با نيّت خِير از خداوند طلب خِير نمايد خداوند آنچه خِير و صلاح شخص است مقدّر مى‏فرمايد ولى خيلى معلوم نيست كه در حالت عادى هر امرى براى انسان مؤمن پيش بيايد همان خِير است.

     س16 - كسانى كه مى‏گويند «مطالب قرآن بسيار عميق است و به سادگى فهميده نمى‏شود» پس با اين توضيح چگونه مى‏شود خوبى و بدى حاجتى را از قرآن به سادگى متوجّه شد؟

    • ج16 - به عمق قرآن نمى‏توان پى برد ولى به مقدار استفاده استخاره مى‏توان از آيات مطلب فهميد.

     س17 - كسانى كه مرتبابراى همه كارهاى خود، اعم از كوچك و بزرگ (مثل چاى خوردن) استخاره مى‏كنند چه حكمى دارد؟

    • ج17 - نبايد استخاره را بازيچه قرار داد.

     س18 - در مورد استخاره با قرآن مى‏گويند بايد قرآنِ كامل باشد، خب قرآن كامل در قطعها و اندازه‏هاى مختلف موجود است قرآنى كه تنها 5 صفحه دارد و قرآنى كه 600 صفحه دارد در آن يكى هر بار كه قرآن را براى استخاره باز مى‏كنيم يكى از 5 آيه ابتداى صفحه نمايان مى‏شود و در ديگرى يكى از 600 آيه ابتداى صفحه نمايان مى‏شود استخاره با كدام يك صحيح است و ملاك آن چيست؟ و با فرض مطالبى كه گذشت چرا با قرآن ناقص نمى‏توان استخاره نمود؟

    • ج18 - بايد قرآن كامل باشد تا اطمینان به صحّت استخاره بيشتر باشد و در قرآن پنج صفحه‏اى نيز اشكال ندارد ولى احتمال صحّت آن به همان مقدار كم مى‏شود.

     س19 - كسى كه خيلى دقيق به معانى قرآن واقف نيست اگر استخاره براى مردم نمايد چه حكمى دارد؟

    • ج19 - به مقدارى كه بتواند از قرآن جهت استخاره استفاده كند، كفايت مى‏كند.

     س20 - نظر كلّى حضرتعالى راجع به استخاره چيست و براى اطّلاع بيشتر به چه منابعى بايد رجوع نمائيم؟

    • ج20 - استخاره طلب خِير نمودن از خداوند است و به حدّ متعارف و بعد از مشورت و تفكّر و تعقّل هم اشكالى ندارد و چه بسا در بسيارى از موارد بسيار مناسب خواهد بود.

    كتاب الاستخاره من القرآن المجيد و الفرقان الحميد از مرحوم كلباسى اصفهانى.

    متفرّقات اعتقادى

     س1 - در قرآن قابض الارواح سه نفر معرّفى شده‏اند اوّل : خدا دوّم : ملك الموت و سوّم : عدّه‏اى از ملائكه، حال در قرآن آمده كه «اللّه الذى يتوفاهم» حال بفرمائيد كه خداوند جان انسانهاى بد را مى‏گيرد يا انسانهاى خوب؟

    • ج1 - در مورد افراد بد، ملائكه جان را مى‏گيرند الذين يتوفاهم الملائكه ظالمى انفسهم.

     س2 - بفرمائيد شب قدر و جمعه و شبهاى اعياد و وفيات و عيد قربان و عيد فطر و شب عاشورا و امثال آن از كى آغاز و تا كى ادامه دارد؟

    • ج2 - از نظر شرعى مقدار آن از اوّل مغرب تا اذان صبح شبهاى مورد نظر مانند شب قدر و يا شب جمعه است مثلاروز پنجشنبه هنگامى كه اذان مغرب گفته مى‏شود شب جمعه آغاز مى‏شود و تا اذان صبح ادامه دارد و مثلاشب قدر از اذان مغرب روز بيست و دوّم ماه رمضان آغاز و تا اذان صبح روز بيست و سوّم ادامه دارد و روز بيست و سوّم تا اذان مغرب شب بيست و چهارّم مى‏باشد و لازم به ذكر است كه اذان، موضوعيّت ندارد بلكه دخول مغرب و يا غروب خورشيد منظور است.

     س3 - كيفيت قبض روح حيوانات از نظر روايات به چه صورت ذكر شده؟

    • ج3 - به تصريح و بالخصوص در اين زمينه چيزى ديده نشده است.

     س4 - اينكه در السنه معروف است كه انسان اشرف مخلوقات است آيا حديثى موجود هست يا خير؟

    • ج4 - از روايات و آيات قرآن بطور وضوح مى‏شود اين استفاده را كرد.

     س5 - آيا عكس در حال جوانى پيامبر كه در دست مردم است صحّت دارد يا خير؟

    • ج5 - نسبت آن به پيامبر 9 ثابت نيست ولى نبايد بى احترامى هم به عكس مذكور گردد.

     س6 - از نظر فقهى در حال حاضر مفهوماًمنافق به چه كسى گفته مى‏شود؟

    • ج6 - منافق كسى است كه مبانى اعتقادى او با عملكردش متفاوت است و اعتقادى ندارد ولى خود را مؤمن وانمود مى‏كند.

ارسال سوالات شرعی

قبل از ارسال سوال توجه فرمایید :
  • ابتدا به بانک استفتائات مراجعه نموده و چنانچه پاسخ خود را بدست نیاوردید ، سوال خود را برای ما ارسال نمایید ، این بخش تنها پاسخ گوی مسائل شرعی و اعتقادی است ، در غیر این صورت به سوالات دیگر پاسخ داده نمی شود.
  • لطفا سوالات خود را بصورت اختصار ارسال نموده ، همچنین پست الکترونیکی خود را بصورت صحیح درج نمایید .