پخش مستقیم دروس بسم الله الرحمان الرحیم rss بروزرسانی :
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی

اهم استفتائات

  • با سلام آیا انجماد بیمار صعب العلاج قبل از مرگ جایز است . در صورت جواز یا عدم جواز به اختصار ادله و مبانی آن را بیان فرمایید . با تشکر

     انجماد فرد بیمار فقط در صورتی جایز است که راه درمان منحصر به این انجماد و تحقیق در مورد بیماری باشد و احیای مجدد آن فرد و برگشت حیات نباتی یقینا ممکن باشد و تضمینهای لازم برای بازگرداندن آن فرد در هر شرایطی حتی با وجود عدم یافتن داروی بیماری داده شود و الا چون این کار نوعی مرگ مصنوعی و تصرف در حیات انسان است لذا نیاز به دلیل خاص دارد که موجود نیست و اصالة الحرمة مقدم است و حرام می باشد.

  • سماحة المرجع الديني آية الله العظمى السيد محمد علي الحسيني الجرجاني دام ظلكم الوارف السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وعظم الله اجورنا واجوركم بمصابنا بسيد الشهداء ابي عبد الله الحسين صلوات الله عليه ارجو من سماحتكم الاجابة على السؤال التالي: 1-لا ربا بين الوالد وولده ( ما المقصود من الوالد هل هو الوالد العرفي –خصوص الاب المباشر- أم المقصود كل من ولدك فتشمل الاب والجد وان علا من جهة الاب والام معا ؟؟ 2-لا ربا بين الزوج و زوجته ( هل تشمل الزوجة الدائمة والمنقطعة أم خصوص الزوجة الدائمة؟؟؟ والمطلقة الرجعية التي هي في حكم الزوجة هل يشملها ايضا ام لا ؟؟ افتونا مأجورين

    1_ الوالد یشمل الجد و ان علا من جهة الاب و الام

    2_ المراد من الزوجة هنا هو الزوجة الدائمه و شمول العبارة الزوجة المنقطعه و المطلقة رجعیه بعید جدا

  • با سلام و تقدیم احترام با توجه به شرایط اقتصادی ایران که شرایط تورمی است و میزان تورم آن هم گاهی قابل پیش‌بینی و گاهی غیرقابل پیش‌بینی است، آیا موارد ذیل در تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها صحیح است؟ 1. گیرنده تسهیلات قرض‌الحسنه موظف است، در سررسید کاهش ارزش پول بانک را به اندازه نرخ تورم جبران نماید. 2. اگر گیرنده تسهیلات قرض‌الحسنه در پرداخت اقساط قرض تاخیر کرد، موظف است بعد از سررسید تا روز تسویه، کاهش ارزش پول بانک را به اندازه نرخ تورم جبران نماید. 3. از آنجا که در شرایط تورمی بانک خود اقدام به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه کرده، مطالبه جبران کاهش ارزش پول تا سررسید، شرعی نیست. اما نسبت به بعد از سررسید تا روز تسویه، گیرنده تسهیلات قرض‌الحسنه موظف است، کاهش ارزش پول بانک را به اندازه نرخ تورم جبران نماید. 4. آیا امور فوق را می‌توان در قرارداد تسهیلات قرض‌الحسنه بانک شرط کرد؟ درخواست دارم تا حد ممکن دلایل پاسخ‌هایی که داده می‌شود ولو به صورت مختصر ذکر شود. دانستن دلایل پاسخ‌ها برای اینجانب خیلی مهم است. با تشکر

    1- چون در قرض هدف اصلی کسب ثواب اخروی است و این مهم هم حاصل است لذا به صرف کاهش مختصر ارزش پول نمیتوان جبران ارزش تورم برای پول کرد مگر تورم غیر طبیعی باشد و یا مدت زمان زیادی بگذرد به گونه ای که عملا عرف آن را خسارت تلقی کند و خسارت فاحش صدق کند که در این صورت باید مصالحه به مبلغ تورم نمود.

    2_ اگر تورم مملکتی بعد از تأخیر در پرداخت مختصر باشد به گونه ای که خسارت فاحش صدق نکند این شرط صحیح نیست و نمیتوان پولی بیشتر دریافت نمود اما اگر تورم غیر طبیعی بود و یا تأخیر به حدی زیاد بود که عرفا موجب کاهش شدید ارزش پول باشد میتوان مصالحه به مبلغ تورم نمود.

    3_  اگر تورم مملکتی بعد از تأخیر در پرداخت مختصر باشد به گونه ای که خسارت فاحش صدق نکند این شرط صحیح نیست و نمیتوان پولی بیشتر دریافت نمود اما اگر تورم غیر طبیعی بود و یا تأخیر به حدی زیاد بود که عرفا موجب کاهش شدید ارزش پول باشد میتوان مصالحه به مبلغ تورم نمود.

    4- با فرض اینکه تورم غیر طبیعی باشد و یا تأخیر به حدی زیاد باشد که موجب خسارت واقعی و فاحش باشد این شرط صحیح است و الا شرط باطل است و حکم ربا را دارد.

  • سلام با توجه به در. پیش بودن سفر حج تمتع، ایا همراه داشتن دست بند ها و ساعت های موقعیت نما (gps) برای افراد مسن ، جهت جلوگیری از گم شدن ان ها ، مشکلی دارد ؟ ممکن است که در پردازنده این ساعت ها، مقدار چند میکروگرم طلا وجود داشته باشد.

    با فرض مذکور مانعی ندارد.

  • با سلام اینجانب ساکن تهران می باشم. عضو هیات علمی دانشگاه در ساوه هستم. برای کار ناگزیر هستم که در هفته 2 روز به ساوه برای تدریس مراجعت کنم. البته چندین سال است که این رویه ادامه دارد. در برخی مواقع نظیر فصل تابستان این رفت و آمد کم می شود. بطور کلی در این شرایط حکم نماز و روزه چگونه می باشد. در حال حاضر من روزه و نماز را بطور کامل بجا می اورم

    اگر در هفته دو بار می روید و برمیگردید نماز شما کامل است و روزه هم صحیح است اما اگر در هفته یک بار می روید و دو روز مانده و سپس برمیگردید نماز شکسته و روزه صحیح نیست ضمنا در صورت اول که در هفته دو بار رفت و امد دارید اگر تا ده روز جایی نروید و یا به مقدار مسافت شرعی بیرون نروید در سفر اول بعد از ان باید نماز را شکسته بخوانید و روزه صحیح نیست و در سفر دوم نماز جمع است و روزه را گرفته و بعدا قضا نمایید و در سفر سوم نماز کامل شده و روزه هم صحیح است.

  • به نام خدا با سلام و تحیات و آرزوی طول عمر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی دام عزه ، سوال بنده در مورد نماز و روزه مسافر است : طبق فتوای معظم له ، کثیر السفر به چه کسی اطلاق می شود؟

    برای تحقق کثرت سفر باید حداقل در هفته دو بار به سفر رفته و برگردد البته اگر در دو هفته اول هر هفته دو بار و جمعا چهار بار برود کثیر السفر شده و بعد از ان اگر هفته ای یک بار هم برود کفایت میکند و شخصی که در هفته یک بار به محل کار می رود و چند روز میماند و سپس برمیگردد کثیر السفر نیست مگر در دو هفته اول هر هفته دو بار به سفر برود و برگردد و حداقل به مسافت 23 کیلومتر برود.

  •  حضور محترم مرجع عالیقدر حضرت ایت ا... علوی گرکانی دامت برکاته سلام علیکم کسی كه از گفته پزشک اطمینان پیدا می کند که گرفتن روزه برای چشمش ضرر دارد و سه سال به علت این ضرر روزه نمی گرفته است و فدیه ان را پرداخت کرده است. و بعد از سه سال با توجه به گفته پزشکان دیگر، متوجه می شود که روزه در این مدت ضرر نداشته است. آیا باید روزه این سه سال را قضا کند؟

    اگر یقین حاصل کرده است که روزه برای او ضرر نداشته است باید روزه ها را قضا نماید.

  • با سلام و عرض خسته نباشید، آیا روزه خواری در اماکن عمومی بیرون شهر مانند حد ترخص و چهار فرسخی که تقریبا تمام افراد مسافر میباشند باز هم حرام میباشد؟

    خارج از حد ترخص و در جایی که که عموم افراد هم مسافر هستند اشکال ندارد اما اگر عموم مردم در اماکن عمومی مسافر نیستند و عملا رفتار شما نوعی هنجار شکنی و روزه خواری محسوب شود این کار جایز نیست.

  • با عرض سلام و خسته نباشید به تعداد 13 نفر بعنوان مشارکت، ماهیانه پولی به مبلغ2000تومان با رضایت هم جمع آوری می کنیم که بعد از جمع آوری به قید قرعه به شخصی می دهیم. مشروط به اینکه فردی که پول را می گیرد هر ماهه همان مبلغ را بدون کارمزد و سود پرداخت کند که بقیه ی اعضا نیز به قید قرعه در دریافت مبلغ سهیم باشند. لطفا حکم شرعی این مسئله را بیان فرمائید. سیدمحمدجواد حسینی تبار

    شرعا مانعی ندارد و صحیح است.

  • اگه روزه های خودم رو به این نیت بگیرم که اگر روزه‏ای بر عهده‏ من باشد قضای آن محسوب شود و اگر روزه‏ای بر عهده‏ من نیست به قصد قربت مطلق باشد، آیا روزه به حساب روزه ‏های قضایی که بر ذمّه دارم، محسوب می‏شود؟

    با فرض گفته شده به عنوان روزه قضا هم محسوب می شود و در اصطلاح، روزه به نیت ما فی الذمه گفته می شود

ارسال سوالات شرعی

قبل از ارسال سوال توجه فرمایید :
  • ابتدا به بانک استفتائات مراجعه نموده و چنانچه پاسخ خود را بدست نیاوردید ، سوال خود را برای ما ارسال نمایید ، این بخش تنها پاسخ گوی مسائل شرعی و اعتقادی است ، در غیر این صورت به سوالات دیگر پاسخ داده نمی شود.
  • لطفا سوالات خود را بصورت اختصار ارسال نموده ، همچنین پست الکترونیکی خود را بصورت صحیح درج نمایید .